Uit het jaarlijks prijsonderzoek van consumentenorganisatie Test-Aankoop blijkt dat supermarktketen Colruyt de goedkoopste blijft, maar dat het verschil met de concurrentie wel kleiner wordt.

De keten blijft net zoals de voorbije jaren aan de leiding op vlak van A-merken. De voorbije jaren moest Colruyt bij merkproducten nog Delhaize-dochter Red Market naast zich dulden, maar dit jaar is er toch een klein verschil met de concurrentie.

Colruyt kan die kleine kloof slaan door zijn prijzen ook aan de lokale concurrentie aan te passen. Het prijsverschil tussen Colruyt en de duurste keten, Smatch, was dit jaar 13 procent: een fikse daling ten opzichte van een jaar eerder, toen het verschil nog 25 procent was.

Bij de huismerken is Leader Price de goedkoopste met het gelijknamige merk, Colruyt strandt daar op de tweede plaats met Boni Selection.

Bij de eersteprijsproducten deelt Colruyt de leiding met Leader Price, met op de derde plaats Okay. De eersteprijsproducten van Aldi en Lidl zijn duurder dan die van Colruyt, maar wel goedkoper dan de huismerken van Leader Price en Colruyt.

Albert Heijn bezig aan opmars

Bij de rangschikking waarin de verschillende producten worden samengeteld, wat de meest realistische weergave is voor een normale consument, staat Colruyt ook nog steeds op kop.

Albert Heijn is daar echter bezig aan een flinke opmars, van de vierde naar de tweede plaats. Het duwt zo Red Market naar de derde plaats. Smatch is gemiddeld 16 procent duurder dan Colruyt en is daarmee de duurste keten. Het verschil wordt ook hier wel kleiner.

Test-Aankoop bezocht naar aanleiding van het onderzoek 738 supermarkten en noteerde daarbij de prijs van 136.814 producten. Op basis van die resultaten werd een klassement opgesteld voor de goedkoopste supermarkt.