Experience Hub wordt ruimte voor onderzoek en experiment

Thomas More opent binnenkort de Experience Hub, een ruimte voor onderzoek en experiment rond innovatieve digitale toepassingen als Virtual Reality. VRT gaat met Thomas More samenwerken in de Hub en levert, naast expertise, nu ook een green key studio.

Spelers in de broadcast- en professionele videosector kunnen in de Experience Hub experimenteren met nieuwe digitale technologieën om de kijker een betere beleving te bieden en het productieproces te optimaliseren.

Dit kadert in het onderzoeksproject eXtend, waarin onder andere VRT met Thomas More zal samenwerken. Naast haar expertise stelt VRT ook een green key studio ter beschikking. Zo'n studio kan ingezet worden voor virtuele decors of motion capturing, waarbij realistische animaties worden gemaakt van menselijke bewegingen.

Expertise delen

'VRT wil inzetten op leren en experimenteren', zegt Liesbeth Troukens, manager van VRT CRW, de operationele afdeling van VRT.

'We willen connecteren met scholen die een opleiding verzorgen in de domeinen waarin VRT CRW werkzaam is, van ontwerp over decorbouw, setdesign, licht, klank, camera, montage en colorgrading tot logistieke medewerkers.' In dit kader past de samenwerking met Thomas More.

Troukens: 'Wij leveren als VRT CRW onze expertise rond werken met green key, samen met onderzoekers en studenten zullen we experimenteren en nieuwe mogelijkheden op gebied van virtual reality onderzoeken.'

En de mogelijkheden zijn eindeloos, zegt Tom Rumes, opleidingsverantwoordelijke Toegepaste Audiovisuele Communicatie en onderzoeker Digital Media Experiences: 'Onze onderzoekers en studenten hebben de zotste ideeën.

De nieuwe Game of Thrones uitvinden of megalomane decors voor webinars bouwen? In de nieuwe studio kunnen ze hier nu echt - virtueel - mee experimenteren.'

Experience Hub

De green key studio maakt deel uit van de Experience Hub. Dit wordt een innovatie- en inspiratielab voor onderzoek naar innovatieve digitale toepassingen als Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR). Bedrijven en organisaties kunnen in de Hub ontdekken en testen hoe zij AR, VR of andere digitale belevingen kunnen toepassen binnen hun sector.

Ook studenten van de Media School van Thomas More kunnen in de Experience Hub aan de slag.

Eerdere onderzoeksprojecten van Thomas More Research toonden al de meerwaarde aan van AR en VR in de mediasector, training, onderwijs, marketing, retail en culturele sector.

Vanuit je luie zetel een spannende fietstocht maken, een museum bezoeken of nieuwe skills leren? Het kan allemaal met VR. Virtuele omgevingen inzetten als volwaardig coronaproof alternatief voor fysieke meetings of evenementen? Dat onderzoekt Thomas More nu in het project Virtual Worlds.