Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Thomas More verwelkomt meer dan 21.000 studenten voor nieuwe academiejaar

Thomas More

Op maandag 18 september geeft Thomas More het startschot voor het academiejaar 2023/2024.

Er worden meer dan 21.000 studenten verwacht op de campussen in Antwerpen, Geel, Lier, Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, Turnhout en Vorselaar.

Zij kiezen voor een van de 42 bacheloropleidingen en 19 graduaten uit het ruime opleidingenaanbod van de hogeschool. In vergelijking met vorig academiejaar verwelkomt Thomas More maandag zes procent meer nieuwe studenten.

Stijgers…

Niks zo moeilijk als voorspellen voor welke opleidingen nieuwe studenten kiezen. En dat levert elke academiejaar wel een paar verrassingen op. Zo kent de opleiding Sport en bewegen (Turnhout) na drie moeilijke en dalende jaren plots een boerenjaar met 150 nieuwe studenten (+70%).

En bij de opleiding Media en entertainment business (Mechelen), die jarenlang op ongeveer 140 nieuwe studenten kon rekenen, kloppen nu meer dan 195 belangstellenden aan de deur (+35%).

De onduidelijkheid over de toekomst van de landbouw in Vlaanderen schrikt studenten met belangstelling voor Agro- en biotechnologie (Geel) niet af, integendeel. De voorbije jaren fluctueerde het aantal inschrijvingen en werden 200 nieuwe studenten als een groot succes gezien. Met 224 inschrijvingen dit academiejaar is die kaap al serieus overschreden.

Bedrijfsmanagement is één van de grootste opleidingen van Thomas More en wordt aangeboden in Geel, Turnhout en Mechelen. Acht jaar geleden telde de opleiding maar 441 nieuwe studenten. Sindsdien heeft ze zich stevig herpakt met een gestage stijging van het aantal inschrijvingen. De twee voorbije academiejaren liep die positieve trend vertraging op, maar vandaag hebben al 697 nieuwe studenten zich gemeld en dat is een stijging met 23,5% ten opzichte van vorig academiejaar.

…en sterkhouders

Voor de klassieke technologische opleidingen zoals Toegepaste Informatica en Electromechanica is er weinig beweging in het aantal nieuwe inschrijvingen. Die opleidingen houden stand.

Dat geldt ook voor de Zorgopleidingen en de Lerarenopleidingen. Maar dat is vooral te danken aan het stijgend aantal zij-instromers, een tendens die al een paar jaar aanhoudt. Er zijn nog altijd heel wat mensen met een eerdere werkervaring, die de stap naar de zorg of het onderwijs willen zetten. En dat betekent een niet te onderschatten combinatie van werk en studeren met al dan niet verkorte trajecten, avond-, weekend- en afstandsonderwijs. Specifiek voor de Lerarenopleiding zien we dat het LIO-traject, Leraar in opleiding, aan belang wint. Voor de opleiding Leraar Secundair Onderwijs (bachelor- en graduaatsopleiding samen) vertaalt dat zich toch in een stijging van 20%.

De tweejarige Graduaatsopleidingen, die sinds 2019/2020 onderdak kregen in de hogescholen kennen sindsdien een gestage groei. Ook voor het nieuwe academiejaar gaat het om een stijging van meer dan tien procent. Dat toont nog maar eens het maatschappelijk nut en belang van deze opleidingen aan.

Maar ook dalers

Het is niet elk jaar rozengeur en maneschijn voor elke opleiding van de hogeschool. Studentenaantallen evolueren door de jaren heen met pieken en dalen. Na een succesjaar met een forse stijging wordt een opleiding het jaar daarop wel eens met de twee voeten terug op de grond gezet.

Dat overkomt dit jaar Energietechnologie (Geel). Na een forse stijging vorig academiejaar zakt het aantal inschrijvingen dit jaar met ongeveer een derde. Maar dat aantal van vandaag is, in vergelijking met het driejarig gemiddelde nog altijd 28% beter.

Opleidingen zoals Informatiemanagement en multimedia (Mechelen) en Communicatiemanagement (Mechelen) krabben zich dit jaar verontrust in de haren door een niet te negeren daling van het aantal studenten. Volgend jaar staan ze misschien terug bij de stijgers.

En de opleiding Toegepaste Psychologie (Antwerpen) moet geïnteresseerde studenten ondertussen delen met de collega’s van de AP-hogeschool, die deze opleiding ook aanbieden in Antwerpen.

Thomas More

Deel dit artikel