Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Toegang krijgen tot je medisch dossier: infodesk Imeldaziekenhuis helpt mensen op weg.

Imelda

De afgelopen jaren heeft de digitalisering vrijwel elk aspect van ons leven beïnvloed, en de gezondheidszorg is daarop geen uitzondering. Eén opvallend voorbeeld van deze digitale transformatie is mynexuzhealth.

De installatie van digitale tools en het gebruik ervan zijn niet voor iedereen vanzelfsprekend. Om patiënten te informeren en hen te helpen bij de installatie van dit platform, besloot het Imeldaziekenhuis een infodesk op te starten.

Vanaf nu staan vrijwilligers elke werkdag van 9 tot 12 uur in de inkomhal van het Imeldaziekenhuis.

Mynexuzhealth is een digitaal gezondheidsportaal dat patiënten toegang geeft tot medische gegevens en hen in staat stelt om hun zorgproces actief te beheren. Het platform is ontwikkeld door verschillende zorginstellingen en biedt een veilige en gebruiksvriendelijke omgeving waarin patiënten onder andere medische gegevens kunnen raadplegen, afspraken kunnen maken en resultaten bekijken.

Het gebruik van mynexuzhealth geeft patiënten de toegang tot heel wat informatie. Als patiënt kan je gratis je verslagen, afspraken, facturen, beeldmateriaal en persoonlijke gegevens online raadplegen via de website of de app mynexuzhealth. Je kan ook online afspraken maken met bijna alle artsen in ons ziekenhuis. Maar niet iedereen maakt even vlot gebruik van de digitale weg, we merkten dat de installatie van het platform voor heel wat patiënten nog een te hoge drempel was. Daarom besloten we een infodesk op te starten” licht Gerd Hertogen, diensthoofd onthaal, toe.

Het Imeldaziekenhuis vond acht enthousiaste vrijwilligers, vanaf nu zijn ze elke werkdag van 9 tot 12 uur in de inkomhal te vinden zijn.

Toen ik de oproep las voor vrijwilligers die mensen wilden begeleiden en helpen met de app van mynexuzhealth was ik onmiddellijk kandidaat. Ik ben goed mee met de digitale wereld en heb daar ook interesse voor, ideaal dus om daaraan mee te werken. Ik vind het superleuk om te doen. Iedere voormiddag zijn wij met twee aan de balie, dat is nodig want we nemen de tijd om iedereen zo goed mogelijk te helpen. We hebben al heel wat mensen kunnen begeleiden.

Meestal zijn het minder jonge mensen die een smartphone hebben maar nog niet gewend zijn een QR-code te gebruiken of apps te downloaden. De installatie kan ook via de Itsme app, maar bij sommige mensen lukt dat niet of men is zijn code vergeten. Wij laten iedereen ook wel zelf een aantal dingen proberen - met onze hulp - en wij geven als boodschap mee voor thuis: ”probeer maar, je kunt er niets mee verkeerd doen”! De mensen zijn echt wel dankbaar dat ze geholpen zijn en dat geeft ons toch wel een heel goed gevoel” vertelt Luc, vrijwilliger aan de infostand.

Maandelijks starten gemiddeld 200 nieuwe patiënten van Imelda met het gebruik van mynexuzhealth. Met het opstarten van deze infostand hoopt het Imeldaziekenhuis zoveel mogelijk mensen te helpen om toegang te krijgen tot hun medische gegevens.

Imeldalaan 9, Duffel, België

Imelda

Deel dit artikel