Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir en het Samenwerkingsverband 'Vlaanderen Vakantieland 2.0' herlanceren samen het toeristisch seizoen. Na weken 'blijf in uw kot' is het nu eindelijk tijd voor 'kom uit uw kot'.

Uiteraard met volksgezondheid en veiligheid voorop, en helemaal in lijn met de instructies van de Nationale Veiligheidsraad. Minister Demir stelt in samenwerking met de Vlaamse kunststeden en provincies ook de online applicatie voor om Vlaanderen te ontdekken: 'YouFlanders'.

Bezoekers vinden er het toeristische aanbod terug, ze kunnen de veiligheidsmaatregelen op die plekken nagaan én meteen zien hoe druk het er al dan niet is.

Met de warme boodschap 'We hebben jullie gemist' start volgende week de inspiratiecampagne Vlaanderen Vakantieland om het toerisme in Vlaanderen in de kijker te zetten.

Want dat we deze zomer vooral vakantie zullen nemen in eigen land, daar twijfelt niemand aan. En dat het een andere manier van reizen zal zijn dan we tot nog toe gewend waren is duidelijk.

De voorbije maanden waren niet meteen de meest prettige voor de toeristische sector: massale annuleringen, nauwelijks of geen nieuwe boekingen, alle logies, musea en attracties gesloten...

Maar nu heeft de Nationale Veiligheidsraad het licht op groen gezet voor een veilige herstart van de toeristische activiteiten vanaf 8 juni. Meteen het sein voor Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir om samen met de Vlaamse kunststeden en provincies, de private toerismepartners en Toerisme Vlaanderen het toeristisch seizoen voor heropend te verklaren.

Cruciaal in deze heropstart is een doordacht plan rond bezoekersmanagement, want het spreekt voor zich dat een optimale spreiding van de bezoekers in tijd en ruimte essentieel is voor een kwalitatieve en veilige toeristische beleving.

Daarom lanceert minister Demir een handig platform om Vlaanderen te ontdekken, voor zowel bezoekers als toeristische ondernemers. Vanaf 8 juni kan iedereen terecht op 'YouFlanders', een mobiele applicatie voor bewoners en bezoekers die Vlaanderen de komende weken en maanden willen herontdekken.

"De applicatie is gratis en geeft gebruikers een overzicht van alle bezienswaardigheden en toeristische diensten in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze vinden er alle informatie die nodig is om met een gerust gemoed op pad te gaan: welke (extra) veiligheidsmaatregelen zijn van toepassing?

Waar moet ik op letten? Is het daar op dit moment druk? Wat zijn rustigere alternatieven? Voor de toeristische ondernemers voorziet de applicatie een directe toegang om de nodige informatie over hun onderneming én de drukte-indicatie zelf aan te geven.", zegt Demir.

Om bezoekers te sensibiliseren over 'het nieuwe reizen' verschijnt er op 6 en 7 juni in alle Belgische kranten een katern over hoe we onze klassieke reisroutines kunnen doorbreken.

Want uit onderzoek bij 1.265 landgenoten blijkt dat 80% van de Belgen druk bevolkte plaatsen liever vermijdt. Reizen in de zomer van 2020 zal dus duidelijk anders zijn: bewuster en dichterbij.

Het zal beter zijn voor het welzijn van vele mensen die echt nood hebben aan het helend effect van vakantie na een lange en zware periode van thuiszitten. Het zal ook beter zijn voor onze lokale economie, beter voor het milieu, beter voor de waardering van onze eigen streek...

En om die eigen streek volop te kunnen waarderen, tonen we deze zomer ook al het unieke van Vlaanderen Vakantieland op televisie, in samenwerking met Belgische media.

"We hebben jullie gemist. Dat is de boodschap die we centraal zetten tijdens onze binnenlandse campagne. De zomer van 2020 zal anders zijn, maar zal evengoed een prachtzomer worden.

Vlaanderen heeft prachtige troeven waarvan we kunnen genieten, en ook onbekende parels die wachten om door een breder publiek ontdekt te worden: van Leut tot Lampernisse.", zegt Demir.

Volgende week start ook een brede binnenlandse inspiratiecampagne die tal van verborgen parels onthult en mensen uitnodigt om te overnachten in Vlaanderen Vakantieland.

De warme boodschap die daarmee gepaard gaat is "We hebben jullie gemist. #welkomterug". Op die manier willen we de toeristische bestedingen in Vlaanderen op korte termijn verhogen.

De campagne bestaat uit drie fasen: in een eerste fase spelen we in op de emoties die gepaard gaan met terug uit ons kot te mogen komen. In een tweede fase zetten we in op de verschillende reismotivaties: sommige mensen willen zich volledig onderdompelen in een avontuur, anderen zoeken cultuur of een alternatief voor festivals, nog anderen zoeken rust.

We zorgen met de campagne voor inspiratie en informatie op maat, gans de zomer. De derde fase vindt plaats in het najaar, want ook dan zetten we onze inspanningen verder. Belangrijk om weten: wie boekt via de website www.vlaanderenvakantieland.be reserveert rechtstreeks bij de eigenaars en uitbaters. Op die boekingen worden geen commissies ingehouden, zodat de toerismesector in ons land maximaal ondersteund wordt

Bij dat alles houdt de toeristische sector ook rekening met Vlamingen in kwetsbare situaties , want iedereen moet terug kunnen genieten van het recht op vakantie. Nogal wat Vlamingen ondervinden drempels (financiële en andere) die dat recht op vakantie kunnen bemoeilijken.

Om vakantie ook voor hen mogelijk te maken, ondersteunt minister Demir het partnernetwerk Iedereen Verdient Vakantie dat Toerisme Vlaanderen coördineert. Meer dan 2.000 partners werken samen aan een betaalbaar en veilig vakantieaanbod deze zomer.

Er is een éénmalige tussenkomst in het sociaal tarief om zo vakantie betaalbaar te houden en een deugddoende vakantie binnen bereik van elke Vlaming te brengen. Daarnaast werkt de minister aan een noodfonds voor zorg- en jeugdverblijven en komt er deze zomer ook een extra subsidieoproep rond Iedereen Verdient Vakantie. Want deze zomer laten we niemand achter.

"Als kind was de uitstap naar Blankenberge met de trein en het ijsje op de dijk een dure expeditie voor het 7-koppig gezin Demir. Maar het zijn herinneringen die ik voor altijd koester. Ik ben blij dat we veel mensen ook dit jaar die kans kunnen geven.", besluit Demir.

Het Samenwerkingsverband 'Vlaanderen Vakantieland 2.0' verenigt de provinciale diensten voor toerisme (Toerisme Provincie Antwerpen, Toerisme Limburg, Toerisme Oost-Vlaanderen, Toerisme Vlaams-Brabant en Westtoer), de stedelijke diensten voor toerisme (Visit Antwerpen, Visit Bruges, Visit Gent, Visit Leuven en Visit Mechelen), Logeren in Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen in een gezamenlijk streven om samen met de private partners het binnenlands toerisme te herlanceren.

Quotes

Jan De Haes - Toerisme Provincie Antwerpen

"In de provincie Antwerpen namen onlangs zo'n 150 vakantiemakers deel aan een virtueel relance-toerisme-overleg. We deelden er expertise over onder meer bezoekersmanagement en de ontwikkeling van fiets- en wandelvakanties.

We maken nog meer Vlamingen warm voor een verblijf op onze campings, maar willen in onze provincie ook campertoeristen een supergastvrij onthaal bieden. Toerisme Provincie Antwerpen plant ook acties rond een belevingsvol grenstoerisme. Ten slotte gaan we voor meer drempelvrij toerisme met toegankelijke fietsvakanties."

Igor Philtjens - Toerisme Limburg

"Na weken in lockdown hebben mensen nood aan ontspanning. En wij staan klaar met een sterk toeristisch aanbod om aan die nood te voldoen. Al fietsend en wandelend hebben we de afgelopen maanden massaal verborgen parels dichtbij huis ontdekt. En nu moeten we een versnelling hoger schakelen.

Daarom bundelen we op Vlaams niveau onze middelen om de Belgen terug goesting en vertrouwen te geven in vakantie in eigen land. Zo verhogen we onze slagkracht en creëren we een noodzakelijke economische meerwaarde, zeker ook voor onze Limburgse vrijetijdseconomie. Daarom investeren we vanuit Toerisme Limburg - naast onze eigen initiatieven - ook sterk in deze gezamenlijke promotie."

Leentje Grillaert - Toerisme Oost-Vlaanderen

"Oost-Vlaanderen biedt met zijn 5 gevarieerde regio's het antwoord op de vraag naar spreiding van bezoekers. De fijnmazig uitgebouwde fiets- en wandelnetwerken en de unieke en kwaliteitsvolle logies vormen de bouwstenen voor een geslaagde en verrassende vakantie dicht bij huis."

Monique Swinnen - Toerisme Vlaams-Brabant

"Bij ons in het Hageland en de Groene Gordel rond Brussel zijn nog zoveel onbekende plekjes te ontdekken. Vlaanderen Vakantieland brengt de uitnodiging hiervoor tot aan ieders voordeur."

Sabien Lahaye-Battheu – Westtoer

"In de zomer van 2020 is West-Vlaanderen the place to be: de Westhoek brengt het Feniks-verhaal over de wederopbouw na WOI, terwijl het Brugse Ommeland uitpakt met unieke erfgoedplekken. De Leiestreek schuift 101 unieke Leiespots naar voor, en ook aan de Kust doen we er alles aan om alle bezoekers een unieke vakantie te bezorgen".

Koen Kennis – Visit Antwerpen

"Onze landgenoten krijgen nu opnieuw de kans om een weekend te boeken in Antwerpen; een wereldstad op zakformaat mét een eigen strand op de Costa Sint Anna. Onze hotels zijn er alvast klaar voor!"

Philip Pierins - Visit Bruges

"Als corona één ding duidelijk maakte dan wel dat het virus geen grenzen kent. Ik vind het dan ook heel mooi om te zien dat we met deze campagne ook over de grenzen van onze steden en regio's heen kunnen werken. Want ook hier staan we samen sterk."

Bram Van Braeckevelt – Visit Gent

"In Gent kiezen we voor inleving. We zetten in op toeristen die de tijd nemen om onze unieke stad te leren kennen, en zo zelf een beetje Gentenaar worden. Verbinding is het sleutelwoord: met de stad, met de Gentenaars, met onze omgeving."

Denise Vandevoort – Visit Leuven

"We zijn ervan overtuigd dat we samen met alle partners in deze campagne, bewoners én bezoekers warm kunnen maken om Vlaanderen te ontdekken. De stad Leuven, haar toeristische partners én de Leuvenaars staan alvast klaar: met vereende krachten zullen we bezoekers met 1,5 m open armen ontvangen in onze stad."

Björn Siffer – Visit Mechelen

"Mechelen heeft de voorbije tien jaar een geweldige metamorfose doorgemaakt. Parel aan de kroon is het nieuwe Museum Hof van Busleyden, dat het verhaal vertelt van de Bourgondische Nederlanden tijdens de Renaissance.

Maar Mechelen is meer dan een prachtige kunsthistorische stad. Mechelen is een stad geworden waar je moeiteloos meerdere dagen kan verblijven om van een relaxte minivakantie te genieten.

Om de relance van het toerisme in Mechelen na corona een boost te geven, schenken we duizend kamers weg. Verblijfstoeristen die vanaf 1 juli twee nachten boeken in een Mechels hotel, krijgen er een derde nacht bij, op kosten van de stad."