Drukservice Impressa uit Herentals, familiale omnivoor drukkerij veelal actief in commercieel drukwerk maar de laatste jaren meer en meer in ook industriële toepassingen, investeert in compleet nieuwe markt.
Met de aankoop van een Screen Truepress Jet L350UV+LM inktjetpers en Refine Compact 2 afwerkingsstraat stapt Impressa vol vertrouwen de markt van zelfklevende etiketten op rol binnen.
Naast etiketten op papier (wetglue labels) en kleine oplages etiketten zelfklevend op vel, zet de Herentalse drukkerij nu een belangrijke stap in meer zelfklevende etiketten en deze op rol geleverd dus machinaal, geautomatiseerd aan te brengen.
De gekozen machine is een digitale 'low migration' UV-inktjetpers van Japanse leverancier Screen.
Dit laat Impressa toe de markt van zelfklevende etiketten van kleine tot middelgrote, zelfs grote oplages te bedienen. Dit kan op een brede waaier aan substraten, print met een uiterst groot kleurbereik, en kan zowel de chemische markt (door kracht UV-droging dus erg bestendig) als de voedingsmarkt (door gebruik 'low migration' dus foodsafe) aanspreken.
De Refine afwerkingsmachine kan het eindproduct een nog grotere meerwaarde geven door all-over of spotlak, mat of glanzend laminaat, koudfolie veredeling of holografische effecten aan te brengen.
Drukservice Impressa kiest hiermee naast de veelzijdige mogelijkheden, toch resoluut voor een oplossing die de trend naar meer flexibiliteit, kleinere oplages, lage voorraden en dus duurzaamheid en milieubelangen.
Feit dat het een LM-machine betreft kadert in het BRCS-certificaat dat Impressa al enkele jaren mag uitdragen om drukwerk te leveren voor voedselverpakkingen met indirect voedselcontact.
'Low migration' betekent immers dat er 99,99% UV-droging bekomen wordt en dus de labels veilig maakt voor gebruik in de voedingssector.
Drukservice Impressa, met wortels via Kempenland tot 1863 of via Sint-Norbertusdrukkerij zelfs tot 1789, is een vierde generatie familiebedrijf vandaag geleid door Tom en Bart Bongaerts.
"Waar het ruim anderhalve eeuw geleden begon als drukker-uitgever van lokaal abonnementenblad 'Het Kempenland', werd er doorheen de tijd meer en meer commercieel drukwerk naast de uitgeverijen bediend," aldus CEO Tom Bongaerts.
Zonder hiervan compleet afscheid te nemen, werd hieraan de laatste decennia veel industrieel drukwerk toegevoegd. "Industrieel drukwerk zijn producten die deel gaan uitmaken van een eindproduct, niet het eindproduct op zich... dit kunnen etiketten, verpakkingen, bijsluiters e.d.m. zijn, drukwerk veelal gecreëerd in een partnership met onze klanten waarbij kwaliteit, flexibiliteit en runability bij de klant eerder doorslaggevend zijn.
Laten dat nu net quasi één op één overeenstemmen met de waarden waarmee we als bedrijf doordrenkt zijn: vakmanschap, flexibiliteit en engagement." Impressa is er van overtuigd dat hiermee een stap gezet wordt om het bedrijf verder 'future proof' te maken en klaar te stomen voor de vijfde generatie en de volgende 150 jaar.
Bijkomend talent met ervaring
Voor deze nieuwe business unit 'digitaal etiketten op rol' is Drukservice Impressa nog op zoek naar bijkomend talent met ervaring hierin, zowel op gebied van orderbegeleiding en klantenadvies, als op operatorniveau aan de pers en/of afwerking. Kandidaten kunnen zich melden via tb@drukservice-impressa.be.