Transportbedrijf Van Steenbergen uit Arendonk weerlegt met klem de betichtingen van 'mensenhandel' en 'uitbuiting', zoals vermeld in ronkende krantentitels van woensdag 28 oktober.

"Wij vragen niets liever dan een diepgravend onderzoek", stelt ceo Marc Van Steenbergen. "Alle vergunningen, contracten of betalingen mogen tot in de kleinste details onderzocht worden. Wij kijken dit onderzoek met groot vertrouwen tegemoet.

Wél vragen we een correcte kans van de media. Zonder enige veroordeling of zelfs maar een afgerond onderzoek bestempelt de krant ons letterlijk als 'criminelen'.

Hopelijk kijken onze klanten- grote internationale bedrijven - naar de uitstekende samenwerking die we de afgelopen decennia hebben opgebouwd en haken ze niet af op basis van compleet foute krantentitels. Hier wordt met het levenswerk van een volledige familie en heel wat jobs gespeeld."

De zaakvoerder kent perfect de oorsprong van het conflict dat uiteindelijk escaleerde tot gelijktijdige invallen van verschillende inspectiediensten.

"Alles is begonnen in 2017 met een persoonlijk conflict met één van de chauffeurs van onze onderaannemers. Deze persoon werd door het bedrijf waar hij werkzaam was ontslagen, omdat hij zich niet hield aan de veiligheidsregels voor waardevolle internationale transporten.

Vervolgens diende die man via de vakbond een klacht in met heel wat verzinsels. Gedurende drie jaar vernam het bedrijf waar hij werkzaam was niets meer, tot de invallen afgelopen dinsdagochtend."

Open en transparant

Dit gebeurde met bijzonder groot machtsvertoon. "We hebben geen enkel probleem met een onderzoek. Inspectiediensten moeten absoluut hun werk kunnen doen.

Of dit moest gebeuren met honderd gewapende politie-inspecteurs, is een andere vraag. Letterlijk een half uur na de gelijktijdige invallen verscheen online het eerste krantenartikel met de zeer zware betichtingen.

Bijzonder knap dat de krant dit zo snel weet, of werd het vooraf toch ergens gelekt? In elk geval werken wij ten volle mee met het onderzoek. We beantwoordden open en transparant iedere vraag en stelden meteen alle documenten ter beschikking.

Na de ondervraging is niemand aangehouden. Wij verbergen niets en hopen dat het onderzoek snel vooruit gaat. Dan wordt gegarandeerd duidelijk dat er niets aan de hand is.

Tegen de opgelopen imagoschade staan we jammer genoeg machteloos. Een vakbondsman bestempelde ons in de krant zonder enig bewijs letterlijk als 'criminelen'. Mag dit zomaar in een rechtstaat?"

Basisloon en dagvergoedingen

Transportbedrijf Van Steenbergen stelt volledig conform alle regels en richtlijnen te werken die in Europa gelden voor de transportsector.

Marc Van Steenbergen: "Wij sluiten heldere contracten met onderaannemers die voor ons transporten doorheen heel Europa uitvoeren. Naast vaste partners in Tsjechië, Slovakije en Portugal werken we dagelijks nog met losse onderaannemers.

Wij controleren nauwgezet of deze partners aan alle vergunningen en regels voldoen. Dat gebeurt trouwens ook bijzonder strikt door de EU-landen waar deze bedrijven actief zijn.

Van Steenbergen kijkt samen met zijn onderaannemers erop toe dat er voor de chauffeurs een marktconforme verloning is, zelfs beter dan de lokale basisvoorwaarden en dat er zeker geen kilometertarief gehanteerd wordt."

Lange werkdagen, rij- en rusttijden, slechte werkomstandigheden

Ook de betichtingen met betrekking tot lange werkdagen, rij- en rusttijden en slechte werkomstandigheden kloppen volgens Transportbedrijf Van Steenbergen allerminst.

Marc Van Steenbergen: "Wij vervoeren uiterst kostbare ladingen, wat betekent dat we alle belang hechten aan het gebruik van streng beveiligde parkeerzones. Op deze locaties zijn alle voorzieningen aanwezig voor de chauffeurs.

Wij werken uitsluitend met onderaannemers die modern materiaal gebruiken en waarvan de chauffeurs correct getraind zijn in ladingzekerheid en ecologisch verantwoord rijden.

Rij- en rusttijden worden strikt opgevolgd. Onze bedrijfsfilosofie? Liever te laat geleverd dan gesjoemeld met de verplichte rust. Je kan hier trouwens onmogelijk mee frauderen. De pakkans is bijzonder groot en de boetes zijn torenhoog, zeker in Frankrijk.

Veiligheid van de chauffeurs gaat voor alles. Wij werken al jarenlang als vaste transporteur voor de grootste internationale ondernemingen en halen bij hen de hoogste klantenratings. Deze firma's eisen van ons terecht een strikte code of conduct op alle vlakken.

Onze onberispelijke staat van dienst wordt met deze krantentitels zomaar van tafel geveegd, zonder enige veroordeling of zelfs maar een volledig onderzoek. Dit smaakt bijzonder zuur, vooral ook voor al onze medewerkers en onderaannemers die dagelijks het beste van zichzelf geven."