A GREENER FESTIVAL…Groen ondernemen is geen hype, het is een realiteit. Er wordt dan ook terecht metargusogen naar het doen en laten van muziekorganisaties en van festivals in hetbijzonder gekeken. Een dag- of meerdaagsfestival organiseren heeft eenimpact op het milieu. Maar deze kan onder controle gehouden en verminderdworden. Rock Werchter, TW Classic en Werchter Boutique hebben zich totdoel gesteld dit ook te realiseren. Dat is niks nieuws. De maatregelen die deimpact van de verschillende festivals op het milieu verminderen, worden ook dit jaarweerom uitgebreid. Groen ondernemen werkt. Groenere festivals zijn realiseerbaar!STAP 1: DE ECOLOGISCHE VOETAFDRUK.Voor de tweede keer op rij, liet Rock Werchter de ecologische voetafdruk van het festivalberekenen door Ecolife. Energieverbruik, mobiliteit, afval, water, dagelijkse activiteitenen catering werden onder de loep genomen en in kaart gebracht. In samenwerkingmet de provincie Vlaams-Brabant en de gemeenten Rotselaar en Haacht werd in 2008ook het rand-gebeuren in kaart gebracht. Immers, ook de verschillende parkings,campings en de acti-viteiten op de openbare weg hebben hun impact en in de eerdereberekeningen van 2007 werd hiermee geen rekening gehouden. De cijfers leren dateen gemiddelde festivalganger zijn voetafdruk met 120 m² verhoogd. Wat betekentdat onze dagelijkse voetafdruk van 140 m² bijna verdubbelt na een dag festivallen.Toch ‘scoort’ Rock Werchter beter dan een heen- en terugvlucht naar een Europesestad. Zo veroorzaakt een enkele vliegreis naar Barcelona al een extra voetafdruk van700 m² per persoon! Afval, mobiliteit, energie en ruimtegebruik wegen zwaar op devoetafdruk van het festival. De bijdrage van catering en water is beperkt. Er is weinigreferentiemateriaal beschikbaar maar specialisten zijn het er wel over eens dat er goedgewerkt wordt in Werchter. De voetafdruk dient vooral als leidraad om meer gerichteen duurzame maatregelen in te voeren.STAP 2: ACTIEDankzij een vlotte samenwerking met de NMBS en De Lijn is reeds 5 jaar het gebruikvan het openbaar vervoer inbegrepen in het festivalticket van Rock Werchter. Op dezemanier moedigt Rock Werchter de festivalgangers aan om de auto thuis te laten en mettrein en bus naar het festival te komen. In 2008 vervoerde De Lijn meer dan 120.000festivalgangers tijdens het weekend van Rock Werchter. Het succesverhaal wordt ookin 2009 voortgezet want opnieuw zijn trein- en busrit inbegrepen in de prijs van hetfestivalticket. De Lijn zelf neemt ook duurzame maatregelen. Alle ingezette bussenzijn minstens voorzien van roetfilters. Voor TW Classic is er, in samenwerking met deNMBS en De Lijn, een B-Dagtrip beschikbaar aan een zeer interessante prijs. Voor hetconcert van Madonna zijn er speciale treinbiljetten en legt de NMBS nachtttreinen in.A GREENER FESTIVAL…Deze maatregelen werken. Er wordt vastgesteld dat er keer op keer minder met deauto naar Werchter wordt gekomen.De berg afval die de festivals meebrengen is een zeer belangrijk aandachtspuntgezien afval een zeer groot aandeel heeft in de voetafdruk. Zowel op het festivalterreinals op de campings van Rock Werchter wordt er intensief gesorteerd. FOSTPlus stelt hiervoor ophaalmateriaal ter beschikking en zorgt voor sensibilisatie. Hetprincipe “1 drankbon in ruil voor 20 drankbekers/PET-flesjes” is sinds jaren deregel op het festivalterrein en daarbuiten. Wie bekers en/of PET-flesjes verzamelt enopruimt, wordt daarvoor beloond. Naast de gratis drankbon die in ruil voor bekersen flesjes wordt gegeven, zijn er ook fijne prijzen te winnen. De ingezamelde bekerskomen in een alternatieve recyclagestroom van afvalpartner Veolia EnvironmentalServices terecht. De ingezamelde PET-flesjes vormen de grondstof voor nieuwe PET-flessen die gemiddeld uit 25% gerecycleerde PET bestaan. Een andere toepassing vangerecycleerde PET is textiel. Samen met Coca-Cola werd een leuke fleece-trui ontworpen.Deze is in gelimiteerde oplage verkrijgbaar aan de merchandising-standstijdens Rock Werchter. Nogmaals dank aan Coca-Cola trouwens want zij hullen hettoogpersoneel tijdens de 3 festivals in Werchter in T-shirts vervaardigd uit biokatoen.Festivalgangers hebben trouwens geen reden om hun restafval te laten rondslingerenop de festivalweide. Superman en Batman hebben er sinds vorig jaar een te duchtenconcurrent bij. Captain Rabbit and his Invincible Carrots werden door Veolia Es speciaalin het leven geroepen om afval in te zamelen op de festivalweide. Een afvalarme weideis hygiënischer en ook gewoon leuker. En het afval dat toch nog durft rond te slingerenwordt door eco-teams opgeruimd. In Werchter houdt men het namelijk graag proper.Ook backstage wordt er flink gesorteerd en gerecycleerd. Voor afvalpartnerVeolia Environmental Services is afval een grondstof in plaats van een nutteloze massa.Het containerpark van het festival, in samenwerking met Fost Plus, draagt bij totbetere selectie en verwerking. De –intussen al wereldbekend in Vlaanderen- hangbuikzwijntjes die de keukenrestjes van de crew-catering zouden opeten, zijn op vraag van het Federaal Voedselagentschap uit het Festivalpark verwijderd. Blijkt namelijkdat het verboden is om etensresten aan de hangbuikzwijnen te geven en dus werdenwe verplicht met onmiddelijke ingang te stoppen met het voederen van Rock en Roll.De wet overtreden in het kader van groene projecten willen we natuurlijk niet. Erwordt nu gezocht naar een andere en legale manier om de keukenresten te verwerken.