Dankzij Playmakers, een nieuw UEFA- en Disney-programma, kunnen meisjes uit heel Europa binnenkort de magische wereld van Disney ontdekken terwijl ze hun eerste stappen zetten in de voetbalwereld. Geïnspireerd door de 'Incredibles' is dit het eerste grote pan-Europese grassroots voetbalprogramma voor meisjes. UEFA rolt het programma dit jaar in zeven landen uit, waaronder België.

Playmakers is een van de eerste belangrijke en beslissende projecten die voortkomen uit de UEFA Women's Football Strategy: Time for Action. De UEFA beschouwt Time for Action als een sleutelelement om een welbepaald doel te bereiken ; de deelname van meisjes en vrouwen aan het voetbal verdubbelen tegen 2024.

Deze strategie is ontwikkeld voor meisjes van vijf tot acht jaar die nog niet voetballen. Ze zal een omgeving creëren waarin de verbeelding kan floreren wanneer een iconisch Disney-verhaal wordt verteld door middel van beweging en spel.

Films met een sterke vrouwelijke hoofdrol - te beginnen met Incredibles 2 - worden verdeeld in 10 vertoningen. De meisjes spelen epische scènes na en nemen de rol op van enkele van de meest geliefde personages aller tijden. Zo zijn ze gezond en sterk, maken ze vriendinnen, krijgen ze zelfvertrouwen en leren ze nieuwe vaardigheden voor het voetbal en het dagelijks leven.

Het project is gebaseerd op een samenwerkingsverband voor kennisoverdracht met het Shooting Stars-programma van de Engelse Voetbalbond en een literatuurstudie van de Universiteit van Leeds Beckett waarin het laatste onderzoek naar de waarde van meisjesparticipatie in de sport werd onderzocht.

Deze studie belichtte de belangrijkste behoeften en wensen van jonge meisjes, van de beste leeromgevingen tot de belangrijkste motivaties om te spelen, en de meest geschikte trainingsaanpak om op een veilige en leuke manier het voetbal te ontdekken, met een bijzondere nadruk op de voordelen van spelend leren.

Zevenentwintig lokale, nationale en internationale voorbeelden van best practices in het beoefenen van sport door meisjes vormden de basis van het programmakader.

"Het is de plicht van de UEFA als hoogste bestuursorgaan van het Europese voetbal om meisjes in staat te stellen te voetballen. Dankzij Playmakers stellen we het voetbal open voor een publiek dat nog niet vertrouwd is met onze sport.

Disney is een ongeëvenaard merk voor storytelling en samen hebben we een programma ontworpen voor deze meisjes dat zowel inspirerend als uitdagend is. Toen we vorig jaar Time for Action, onze nieuwe strategie voor het vrouwenvoetbal, lanceerden, stelden we doelen, strategieën en resultaten vast die het Europese voetbal in staat zullen stellen om zo groot mogelijk te zijn.

Playmakers is slechts een deel van dat engagement en we kijken uit naar de samenwerking met Disney en onze nationale partnerorganisaties om het potentieel van het programma te concretiseren."
Aleksander Čeferin, Voorzitter van de UEFA

"Als je voetbal wil aanleren door de kracht van storytelling en spelen, moet je het doen met de beste verhalen en personages ter wereld, en Disney is daar perfect voor. Door gebruik te maken van de magie van Disney en het allereerste pan-Europese vrouwenvoetbalprogramma op te zetten, geven we elk meisje de best mogelijke kans om verliefd te worden op het voetbalspel.

We hebben Playmakers ontwikkeld, wat veel meer is dan alleen een voetbalprogramma. Als Playmakers op het veld heb je alle mogelijkheden om het spel om je heen vorm te geven, om creatief te zijn vanuit verschillende invalshoeken. We willen dat de meisjes hetzelfde voelen en aangemoedigd worden om hun eigen spel te creëren en hun eigen beslissingen te nemen.

Dat is precies waar het in dit programma om gaat: het creëren van een omgeving waarin alle meisjes kunnen groeien en zich kunnen ontwikkelen, of het nu gaat om basisbewegingsvaardigheden, de basis van het voetbal of levensvaardigheden en -waarden. Wij geloven oprecht dat dit unieke programma de vonk kan zijn voor een actievere generatie van voetbalminnende meisjes." Nadine Keßler, UEFA Head of Women's Football

"Disney verbindt zich ertoe de volgende generatie te ondersteunen in het aannemen van een gezondere levensstijl en we bevinden ons in een unieke positie om gezinnen en kinderen te inspireren om actiever te zijn door middel van onze personages en de verhalen die ze vertellen.

Het partnerschap met de UEFA voor het eerste pan-Europese vrouwenvoetbalprogramma zal meer meisjes motiveren om actief te zijn, zelfvertrouwen op te bouwen en deel te nemen aan het voetbal in een omgeving die speciaal voor hen is ontworpen." Nicole Morse, VP Integrated Marketing EMEA bij The Walt Disney Company

"Wij zijn als federatie bijzonder trots en tevreden dat we één van de eerste zeven landen zijn die aan dit uniek pilootproject mogen deelnemen. Dit project sluit ook volledig aan bij ons strategisch plan 'The World at our Feet' dat we in augustus 2019 hebben gelanceerd.

'Groeien aan de basis' is één van onze speerpunten en met dit project hopen we om veel nieuwe meisjes kennis te laten maken met onze mooie sport. Dat het project zich richt tot de allerjongsten is heel goed.

Het is een doelgroep waar we veel potentieel in zien. Samen met onze twee vleugels en 30 amateur/grassroots clubs uit het hele land gaan we de komende maanden van start om dit project te realiseren. Het feit dat we een van de eerste deelnemende landen aan dit pan-Europese programma zijn, is een intentieverklaring voor het voetbal in België.

Als we ons echt willen inzetten om meer meisjes aan de sport te laten deelnemen, moeten we ons bewust zijn van de omstandigheden en de omgeving die dit mogelijk maken. Onderzoek toont aan dat door een coaching gebaseerd op verhalen, en door collaboratief en niet-concurrerend te zijn, de interesse in participatie toeneemt.

Onze coaches zijn vastbesloten om het programma over te nemen en we kijken uit naar de lancering van de verschillende sessies in het hele land begin 2020." Katrien Jans, Manager Women's Football Royal Belgian Football Association

"Wat een heerlijk project is dit! Mochten wij destijds in onze kindertijd ook door dergelijk project ondersteund zijn, hadden we al veel vroeger met en tegen meisjesploegen kunnen spelen en stonden we allicht ook in onze ontwikkeling al een pak verder." Tine De Caigny, speelster van de Belgian Red Flames

"Iedereen keek naar Disney als kind. Ik ook. Ik weet zeker dat dit prachtige project veel jonge meisjes zal aanmoedigen om te voetballen. Ik ben blij dat de grootste speler in zijn sector onze sport op zo'n originele manier ondersteunt." Charlotte Tison, speelster van de Belgian Red Flames

De introductie van Playmakers komt op een moment dat een nieuwe aanpak nodig is. Uit de globale statistieken van de Universiteit van Leeds Beckett blijkt dat 84% van de meisjes onder de 17 jaar niet voldoet aan de minimale activiteitenrichtlijnen van de Wereldgezondheidsorganisatie.

Bovendien hebben jongens in de leeftijd van 15-24 jaar twee keer zoveel kans om aan sport te doen als meisjes van dezelfde leeftijd. Dat heeft de Europese Commissie voor Onderwijs, Sport, Jeugd en Cultuur aangegeven.

Playmakers zal in zeven landen worden gelanceerd voordat het volledig pan-Europees zal worden uitgerold. Naast België gaat het programma dit voorjaar van start in Schotland, Noorwegen, Polen, Oostenrijk, Roemenië en Servië.

Ouders die geïnteresseerd zijn in Playmakers kunnen nu naar www.rbfa.be/nl/playmakers surfen om hun interesse kenbaar te maken.'  Foto's KBVB /Disney.