Nijlen sluit zich aan bij de vraag van verschillende gemeenten en politici om de vorig jaar ingevoerde kilometerheffing voor zwaar vrachtverkeer uit te breiden naar meer gewestwegen. Momenteel geldt de kilometerheffing enkel op autosnelwegen en een beperkt aantal gewestwegen.

'Gevolg is dat er transportfirma's zijn die hun vrachtwagens de autosnelwegen doen vermijden om zo te kunnen besparen. Nijlen zal daarom deze problematiek aankaarten bij de bevoegde instanties en minister van mobiliteit Ben Weyts en sluit zich aan bij de vraag om de kilometerheffing uit te breiden naar de gewestwegen,' zeggen burgemeester Paul Verbeeck en schepen voor mobiliteit Paul Laurijssen.

'Met enerzijds de nabijheid van de E313 en anderzijds twee gewestwegen die door de dorpskernen van Nijlen en Kessel lopen, bevindt Nijlen zich in een bijzondere situatie. Daar bovenop komt nog dat de calamiteitenroute over deze gewestwegen loopt tot in het centrum van Nijlen. Bij een ongeval op de E313 zijn de gevolgen dan ook meteen zichtbaar op de Bouwelsesteenweg (N 13), Broechemsesteenweg (N116) en in de dorpskern.'

Een structureel probleem
'Maar ook zonder file of ongeval op de autosnelweg gebeurt het steeds vaker dat vrachtwagens een stuk van de E313 en de Antwerpse ring afsnijden en via Nijlen en Kessel richting Lier en verder naar de E19 rijden. De structurele file die iedere dag meerdere uren de E313 en de ring rond Antwerpen in zijn greep houdt, is daar uiteraard niet vreemd aan.

Zeker in tijden van on time delivery en toenemende concurrentie betalen transportfirma's hun vrachtwagens en chauffeurs niet om uren stil te staan op de snelweg (die meer dan ooit een stilstandweg is geworden). De gewestwegen zijn dan het enige alternatief,' omschrijft burgemeester Verbeeck het probleem.

Dringende vraag om decreet aan te passen
'Bovenop deze problematiek is nu het verhaal van de kilometerheffing gekomen, die de E313 en de Antwerpse ring nog minder aantrekkelijk maken. Exacte cijfers heeft de gemeente momenteel nog niet, maar het aantal vrachtwagens dat op deze manier de kilometerheffing wil ontwijken, is zonder twijfel toegenomen.

Dit met alle gevolgen van dien voor verkeersveiligheid en de leefbaarheid van de dorpskernen die niet geschikt zijn voor de doortocht van dit zware vrachtverkeer. Om al deze redenen sluit de gemeente zich aan bij de vraag om het Vlaams decreet zo snel mogelijk aan te passen en de kilometerheffing uit te breiden naar veel meer gewestwegen dan momenteel het geval is.

Op die manier kan deze van ook van kracht worden op de gewestwegen die zich op het grondgebied van de gemeente Nijlen bevinden, verduidelijkt schepen voor mobiliteit Paul Laurijssen.

Gemeente blijft inspanningen doen
Als gemeente doet Nijlen wat het kan om met name de fietsers zoveel mogelijk van het drukke (vracht)verkeer in het dorpscentrum te scheiden. Waar er ruimte is, komen er (gescheiden) fietspaden en elke kans om doorsteken te maken die fietsers en voetgangers in staat stellen de drukke gewestwegen te vermijden, wordt gegrepen.

Dit vraagt heel wat financiële inspanningen en daarnaast staat er i.s.m. de provincie een campagne in de steigers om onze lokale mensen zoveel mogelijk de auto te laten inruilen voor de fiets.'