Het gezondheidsinstituut Sciensano heeft een jaar lang de inhoud van de reclamefolders van de verschillende supermarktketens in België geanalyseerd.

Uit de resultaten blijkt dat ultrabewerkte voedingsmiddelen, die minder gezond zijn, de meeste aandacht krijgen. Gezonde producten in promotie staan daarentegen regelmatiger op de voorpagina van de reclamefolders.

Promoties in de folders van supermarkten

In één jaar zijn meer dan 15 000 promoties afkomstig van de grootste 5 supermarktketens in België geanalyseerd. Het gaat hoofdzakelijk om ultrabewerkte voedingsmiddelen (52,2%).

De meest aangeprezen voedingsmiddelen in de folders zijn:

verwerkt vlees, gevogelte en vis (11,8%)
vers en diepgevroren fruit, groenten en peulvruchten (9,5%)
frisdrank en gesuikerde dranken (9,0%)
vers en diepgevroren vlees, gevogelte, vis en eieren (8,6%)
zoete koekjes, gebak en patisserie (8,1%)
bereide gerechten (8,0%)
snoep, energierepen en zoet beleg (7,7%)
kaas (5,7%)

„Sommige supermarkten zetten verse producten meer in de kijker dan andere, die voorrang geven aan promoties voor ultrabewerkte producten, die veel suiker en/of zout bevatten.

Slechte voedingsgewoonten, overgewicht en obesitas zijn nochtans risicofactoren voor de ontwikkeling van hart- en vaatziekten, diabetes en tal van kankers", licht Stefanie Vandevijvere, onderzoekster bij Sciensano, toe.

Grote verschillen tussen de supermarkten

Er werden grote verschillen in de promotie van voedingsmiddelen tussen de verschillende supermarkten vastgesteld. Het aandeel van de promoties voor ultrabewerkte producten schommelde tussen 43% en 62% terwijl het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit schommelde tussen 4% en 18%.

Het valt wel op dat het aandeel van de promoties voor verse groenten en fruit op de voorpagina veel groter is dan binnenin de reclamefolders. Op de voorpagina van deze folders is 12,5% tot 41% van de promoties voor verse groeten en fruit weggelegd.

In België vormen slechte voedingsgewoonten de op twee na grootste ziektelast (burden of disease), na tabak en een verhoogde bloeddruk.* Het promoten van ultrabewerkte voedingsmiddelen spoort de burgers aan om er meer van te eten. Belgen nemen ongeveer een derde van hun dagelijkse energie op in de vorm van ultrabewerkte voedingsmiddelen(externe link).

"Sommige supermarkten in België zijn onlangs engagementen aangegaan met betrekking tot de voeding van de bevolking, zoals het vermelden van de nutriscore op de verpakking (online en in de winkel) of het promoten van bepaalde voedingsmiddelen met nutriscore A of B.

Toch zouden grotere engagementen van de bedrijven en de autoriteiten om de promotie van niet-gezonde voedingsmiddelen te verminderen een positief effect hebben op de gezondheid van de bevolking", meent Stefanie Vandevijvere.