Kenneth Deckers en William Dias Morais zijn 2 marketingstudenten met veel praktijkervaring. Samen organiseren ze op zaterdag 25 augustus de 4e Neteland Natuurloop.

Een event met een heel eigen identiteit in een lawine aan loopwedstrijden. "Bij ons zijn tijden onbelangrijk en je loopt niet alleen door de natuur, je kijkt er ook over uit, dankzij een beklimming van de Toeristentoren als deel van ons parcours,' zegt Herentalsenaar Kenneth Deckers die 4 jaar geleden als laatstejaars in het middelbaar het lopen ontdekte met een Start 2 Run.

"Ik deed in dat kader mee met een natuurloop", blikt hij terug. "Een topervaring. Maar ik vroeg me meteen af waarom Herentals, met zoveel mooie natuur, niet een eigen natuurloop had. Ik zorgde dan maar zelf voor een antwoord door er een te organiseren."

Goede doel het Olivia Fund

Eenvoud troef, was de leuze van het concept. Starten in de tuin van de ouderlijke woonst aan de Lichtaartseweg. Van daar de bossen in voor een afstand van 6 of 10 kilometer, met een letterlijke uitschieter door de Toeristentoren op te nemen in het parcours.

Samen met een goed doel, het Olivia Fund, was deze aparte aanpak meteen een succes. Intussen staan er drie edities op de teller met een gegroeid aantal mogelijkheden qua afstanden met 6,11 of 15 km.

"Zonder sponsors is het natuurlijk onmogelijk om zo'n event op poten te zetten", zeggen de organisatoren in koor. Meer dan 20 partners ondersteunen het event, waarbij Kenneth en William vooral focussen op lokale verankering. De 4 hoofdsponsors dit jaar zijn projectontwikkelaar H-Estate, Wolfstee, accountant-belastingconsulent Fiduciaire Ten Hove en vastgoedmakelaar Heylen Vastgoed.

William Dias Morais uit Berlaar is een studiegenoot en goede vriend van Kenneth, die vorig jaar als vrijwilliger meewerkte. Dit jaar is hij co-organisator. "De Neteland Natuurloop werd te groot om dit nog alleen te trekken", bevestigt Kenneth.

"Ik was dus heel blij dat mijn kameraad mee de kar wil trekken. Dat we nu met 2 zijn, maakt dat we alweer een innovatie kunnen aankondigen. Er zal nu ook een halve marathon gelopen worden. Daar vonden we met brasserie Wolfstee ook de perfecte sponsor voor.

Boven op Toeristentoren, in de natuur en géén tijdsmeting

"De twee studenten marketing testen meteen alle leerstof uit op hun event. "We onderscheiden ons van alle grote loopevents zoals die van Golazo door onze kleinschaligheid en ons recreatief karakter", verduidelijkt William.

"Wij doen bijvoorbeeld heel bewust geen tijdsmeting. Wie door de natuur loopt, moet naar de natuur zien en niet naar een chrono. Wie boven op de Toeristentoren is moet niet vlug doorlopen, maar kan rustig genieten van het prachtige uitzicht."

Het hele event is er voor de fun en het goede doel. Maar de marketingboys weten hun project wel uitstekend te verkopen. Niet alleen aan een twintigtal verschillende sponsors, maar ook aan het publiek.

"Deelnemen kost 6 euro", glundert Kenneth. "In ruil krijg je een mooie organisatie, kan je gratis op de Toeristentoren, krijg je bij aankomst een gratis La Chouffe én steun je het goede doel. En voor de kleinsten is er in samenwerking met sponsor IJsboerke ook een gratis kids-village. De inschrijvingen lopen alvast heel vlot."

Info en inschrijven kan via www.netelandnatuurloop.be

Foto's Johan Temmerman/ Nnieuws.