Unizo : E-Demonstrations Antwerpse KMO van het Jaar 2024 - OKONO Beloftevolle KMO van het Jaar
Tijdens een feestelijke ceremonie, onder leiding van Christophe Stienlet, in Hooge Heyde Kasterlee heeft UNIZO Provincie Antwerpen vanavond de jaarlijkse awards voor KMO van het Jaar en Beloftevolle KMO van het Jaar uitgereikt. Dit jaar mag E-Demonstrations de titel KMO van het Jaar 2024 in ontvangst nemen, terwijl OKONO werd uitgeroepen tot Beloftevolle KMO van het Jaar.
Ze wisten de jury te overtuigen met hun out-of-the-box aanpak en maatschappelijke betrokkenheid. We stellen onze twee winnaars graag nog eens voor. KMO van het Jaar 2024 E-Demonstrations, is een veelzijdige specialist in eventorganisatie en merkactivatie, ze wisten de jury te imponeren met hun uitgebreide diensten en duurzame visie. Het bedrijf levert een “one-stop solution” voor evenementen, festivals en producties.
Met hun eigen expertise in onder andere standbouw, grootformaat printen, transport en opslag, biedt E-Demonstrations een volledig pakket aan voor klanten die willen opvallen. "Hun sterkte ligt niet enkel in hun veelzijdigheid en betrouwbare uitvoering," aldus Caroline Heirwegh, KMO-adviseur bij UNIZO Provincie Antwerpen. "Het bedrijf toont een sterk maatschappelijk engagement door actief bij te dragen aan lokale projecten en initiatieven, waarmee ze alle lagen van de bevolking willen bereiken én ook tewerk stellen.”
In de beoordeling wordt er gelet op het financiële beleid, leiderschap, personeelsmanagement, innovatie en duurzaamheid. Bij E-Demonstrations was de jury vooral onder de indruk van hun flexibiliteit en reactievermogen: “Ze vertalen ideeën van hun klanten naar een impactvolle realiteit en zorgen met hun team voor een feilloze uitvoering, zelfs bij last-minute verzoeken”, aldus Tinne Verborgstads van Liantis, jurylid KMO van het Jaar.
In de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar ging OKONO naar huis met de award 2024. OKONO, opgericht in 2020, heeft een vernieuwende visie op gezonde voeding en suikerreductie. Het bedrijf ontwikkelt producten die de bloedsuikerspiegel stabiel houden en energie leveren zonder de nadelige effecten van suiker. OKONO weet hiermee niet alleen smaak en kwaliteit te behouden, maar speelt ook in op de vraag naar gezondere alternatieven zonder concessies. “OKONO is een ware pionier in een groeiende markt voor duurzame en gezonde voedingsproducten,” aldus jurylid Tinne Verborgstads. “Hun missie om suikerconsumptie te verlagen, zonder in te boeten aan smaak, sluit nauw aan bij actuele gezondheidstrends en geeft hen groeipotentieel, zowel in binnen- als buitenland.”
OKONO’s producten, lokaal en ambachtelijk geproduceerd, zijn inmiddels in 25 landen verkrijgbaar. Deze internationale expansie is, zeker voor een jong bedrijf, minstens indrukwekkend te noemen. Hun succes en gedreven missie om de voedingsmarkt te transformeren maken hen een voorbeeld voor beloftevolle bedrijven met ambitie. De verkiezing voor KMO van het Jaar is een zorgvuldig proces waarin alle deelnemende bedrijven worden doorgelicht op tal van criteria. Na een eerste selectie door het inzenden van dossiers, werden per categorie drie f inalisten gekozen.
De finalisten werden niet alleen beoordeeld op papier. De jury bezocht de bedrijven om een nauwkeurig beeld te krijgen van de werking, cultuur en ambities. Caroline Heirwegh licht toe: “We stappen letterlijk mee in de werking van het bedrijf. Dit geeft ons een veel completer beeld van hoe elk bedrijf functioneert en wat hen uniek maakt. Deze bezoeken zijn voor de jury cruciaal en worden door de bedrijven sterk gewaardeerd.”
De jury bestond dit jaar uit: Alex De Ridder (PMV), Jef Franck (SBB), Elien Defraeije (Creactiv Marketing), Tinne Verborgstads (Liantis), Thibaut Mottie (Arcas Law), Jos Van Gils (KBC) en Bart Massin (Stroohm, winnaar KMO van het Jaar 2023). We bedanken ook de andere finalisten nog eens voor hun inzet. In de categorie KMO van het Jaar mochten Du Pont en pvd concept het opnemen tegen E-Demonstrations.
Voor de categorie Beloftevolle KMO van het Jaar streden FLUXA en Metis Supplements voor de prijs. Proficiat, ook aan hen voor de knappe prestatie! De jaarlijkse KMO van het Jaar-verkiezing van UNIZO Provincie Antwerpen blijft een inspiratiebron voor ondernemers. Door dit in de kijker te zetten, wordt duidelijk hoeveel potentieel, innovatiekracht en maatschappelijke betrokkenheid aanwezig zijn binnen de Vlaamse KMO’s.
De winnaars E-Demonstrations en OKONO zullen de komende maanden hun rol als ambassadeurs voor de KMO-sector vervullen en laten zien hoe ondernemingen met visie een verschil kunnen maken. E-Demonstrations stoot nu door naar de nationale verkiezing die plaatsvindt tijdens het UNIZO Topseminar. Daar nemen ze het op tegen de andere provinciale winnaars.
Op 26 november wordt de nationale winnaar bekend gemaakt.
Op de foto : Katrien Bossaerts, voorzitter UNIZO Provincie Antwerpen – Matthias Levrie & Yo Engelen, winnaar KMO van het Jaar 2024 (E-Demonstrations) – Luka Bresseel, winnaar Beloftevolle KMO van het Jaar 2024 (OKONO) – Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder UNIZO - foto Antonella Buonsenso / NNieuws.