UNIZO-Kempen legde dinsdagavond tijdens haar startreceptie in de Antwerp East Port Grobbendonk de prioriteiten van de regio voor aan Vlaams minister-president Kris Peeters. Zo'n 300 ondernemers kregen bemoedigende signalen.


Met de realisatie van de Antwerp East Port beweegt er wat in de Kempen. Naast de grote ontwikkelaars ter plaatse (Group Heylen, DP World en Sumitomo) gaat het ook om honderden KMO-bedrijven en zelfstandige ondernemers die kunnen optreden als toeleverancier bij Antwerp East Port.

Mobiliteit prioriteit
Uit bevraging van de Kempense ondernemers blijkt de topprioriteit mobiliteit te zijn.

UNIZO-Kempen gaat hierop in, en bekijkt het thema vanuit lokaal en supralokaal niveau. Tevens observeren ze dat er meer en meer sprake is van het hinterland Kempen, een evolutie die ze enkel kunnen toejuichen. Tenslotte wensen ze het belang  van de aanwezigheid en participatie van lokale ondernemers en KMO’s te benadrukken in het kader van grote evoluties en ontwikkelingen in de Kempen.
 
Unizo voorzitter Kempen Eric De Belder : 'Uit onze contacten met lokale zelfstandige ondernemers en KMO’s formuleerden we zes vragen waarop de Vlaams minister-president een antwoord zal bieden: Het Economisch Netwerk Albertkanaal (E.N.A.) is al een boost voor de regio.

Is dit het beoogde resultaat of volgen er nog extra investeringen vanuit de Vlaamse Regering? Kan Vlaanderen erop toezien dat er in de Kempen voldoende bedrijventerreinen ontwikkeld worden, met plaats voor grote en kleine KMO’s?

Staat Vlaanderen achter een kernversterkende visie van de handel?

Kan de Vlaamse regering garanderen dat bedrijventerreinen enkel een plaats krijgen langs belangrijke verkeersassen? Wat is de stem van de Kempense ondernemer is het mobiliteitsdebat van Oosterweel en Ijzeren Rijn?

Kan de Vlaamse regering invloed uitoefenen om de Kempen een hogere prioriteit te geven in de ontwikkeling van een deftige spoorweginfrastructuur? Kan u als Minister-President garanties geven dat er op gemeentelijk niveau voldoende ademruimte is voor de lokale besturen zodat zij op hun beurt ademruimte kunnen geven aan de ondernemers?

Kris Peeters pleitte zonder meer voor verdere uitbouw van o.a. de ademruimte voor de ondernemer op lokaal vlak.  Trots onderstreepte hij de realisatie van de Noord-Zuid verbinding die midden 2014 in de eindfase zal zitten. Ook de werken op de E313 vlotten goed.

Op de foto boven : ontwikkelaar Antwerp East Port  Wim Heylen CEO Group Heylen ontvangt uit handen van Unizo-voorzitter Flor Joosen een attentie als waardering.

Beelden Guy Verellen / Nnieuws.


De integrale toespraak van voorzitter UNIZO Kempen Eric De Belder :

Mijnheer de Minister President,
 
Belangrijk voor de Kempen was echter het pleidooi van Unizo Kempen voor de dringende uitvoering van het dossier “verhoging van de bruggen over het Albertkanaal”.
(meerjarenprogramma NV De Scheepvaart).

Alzo wordt vrachtvervoer weggehaald van de Antwerpse ring en de E313.

Sta mij toe u uitdrukkelijk te bedanken. U beloofde werk te maken van dit dossier en binnen de 2 maanden liepen de investeringen verder !
Nogmaals dank doch zoals u kon verwachten, hebben we nog een 6-tal syndicale prioriteiten.
 
De Kempen heeft een zeer mooie en rijke geschiedenis, maar we blijven echt niet stilstaan in de tijd.

Wel integendeel. Als voorzitter bij UNIZO-Kempen kom ik geregeld in contact met bedrijven die vlot de modernste spitstechnoligieën gebruiken en organisaties die belangrijke bijdrages leveren aan de wereldwijde kennismaatschappij. Dit zijn unieke troeven die we moeten uitspelen.
 
Ondanks deze werkelijkheid wordt de Kempen al te vaak gezien als niemandsland tussen de Antwerpse haven en het Ruhrgebied. Met de komst van projecten als de Antwerp East Port, wordt bewezen dat we ontzettend veel in onze mars hebben. We zijn een belangrijke regio van groeiend economisch belang.
 
Momenteel beweegt er veel in de Kempen, mede dankzij de Vlaamse Overheid: de aanleg van de Noord-Zuidverbinding, de uitbouw van het Economisch Netwerk Albertkanaal. Allemaal zaken die erop wijzen dat het potentieel van onze regio floreert en wordt erkend.

Binnenkort zijn wij niet meer het kleine broertje van Antwerpen; mensen zullen het hebben over het hinterland Kempen, een volwaardige regio met veel kansen en tewerkstelling. Wij hopen van harte dat Brussel deze ruggensteun blijft geven om dit doel volledig te bereiken. Het E.N.A. is al een boost voor de regio. Is dit het beoogde resultaat of volgen er nog extra investeringen vanuit de Vlaamse Regering ?
 
UNIZO is de organisatie van en voor alle zelfstandige ondernemers, en daarom vragen we meer aandacht voor de KMO’s – niet enkel de allergrootste bedrijven.

Deze KMO’s zijn een onmisbaar onderdeel in het systeem van radertjes dat onze economie vormt. Er is daarom nood aan bedrijventerreinen die de plaats en de mogelijkheden bieden voor de ontwikkeling en ontplooiing van deze KMO’s. Kan Vlaanderen erop toezien dat er in de Kempen voldoende bedrijventerreinen ontwikkeld worden, met plaats voor grote en kleine KMO’s?
 
De lokale zelfstandige ondernemers zijn dan zonder meer een onmisbare schakel in onze samenleving. Onze Kempense UNIZO-besturen stelden prioriteitenlijsten samen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Met stip op de eerste plaats: mobiliteit. Hier is een grote rol weggelegd voor lokale eenheden. Niet enkel mobiliteit op, rond en naar bedrijventerreinen verdient de aandacht; de focus moet ook liggen op de ontsluiting van de dorpskernen. Het mooie van de Kempen is dat we vredige dorpjes kunnen combineren met een belangrijk economisch platform.

Dit is slechts mogelijk en zal slechts mogelijk blijven door een grondige planning van de mobiliteit op supraregionaal niveau. Staat Vlaanderen achter deze kernversterkende visie van de handel ? Kan de Vlaamse regering garanderen dat bedrijventerreinen enkel een plaats krijgen langs belangrijke verkeersassen ?
 
Bovenregionaal niveau: in een verhaal van mobiliteit staat een regio niet op zichzelf. Een regio als de Kempen is sterk afhankelijk van beslissingen die in Brussel worden genomen. Ik geef een voorbeeld: de Oosterweelverbinding of een degelijk alternatief zal het fileleed in de Kempen sterk doen afnemen. Dichtslippende wegen worden ervaren als een echte rem op de ontwikkelingen. Wat is de stem van de Kempense ondernemer in dit mobiliteitsdebat van Oosterweel en Ijzeren Rijn ?
 
Duurzame mobiliteit ontwikkelt zich door een geïntegreerde visie van auto-, spoor- en waterwegen, fietspaden enz. Door de federale overheid wordt de Kempen op een stiefmoederlijke wijze behandeld wat betreft spoorverkeer: enorme vertragingen, verouderde infrastructuur, slechte verbindingen… Kan de Vlaamse regering invloed uitoefenen om de Kempen een hogere prioriteit te geven in de ontwikkeling van een deftige spoorweginfrastructuur ?
 
Projecten als East Port kunnen wij enkel toejuichen: zo kunnen we geschoolde en kwaliteitsvolle Kempense arbeidskrachten inzetten in onze eigen ondernemingen om volop de kaart te trekken van duurzame regio die samen met Antwerpen kansen biedt aan Vlaanderen, België en Europa.
 
Ik heb het al even gehad over de Gemeenteraadsverkiezingen. Graag kom ik hier even op terug. De Federale Overheid voerde reeds besparingen door. Vorige week kondigde U in uw septemberverklaring aan dat de Vlaamse Overheid 1% zal besparen.

Kan u als Minister-President garanties geven dat er op lokaal niveau voldoende ademruimte is voor de lokale besturen zodat zij op hun beurt ademruimte aan de ondernemers kunnen geven?'

Voorzitter UNIZO Kempen Eric De Belder.