UNIZO promoot topservice op wandelafstand, waar iedereen beter van wordt, ook de consument zelf.  Als we het er over eens zijn dat handelszaken belangrijk zijn voor onze welvaart en economie, als we willen dat ze voor leven in onze straten en buurten blijven zorgen, dat ze mensen blijven tewerkstellen, dat ze topservice op wandelafstand blijven leveren, dat ze belastingen blijven betalen waarmee heel wat publieke voorzieningen worden gefinancierd, dat ze onze lokale sportclubs en andere verenigingen blijven sponsoren, dan zullen we allemaal samen opnieuw meer moeten 'winkelhieren'.

Of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, in fysieke winkels én online. Zolang het maar om winkels gaat die hier gevestigd zijn en hier iets (terug)geven aan onze samenleving. Want wat je hier uitgeeft, krijg je terug.

Dat is de kernboodschap van de 'Winkelhier'-campagne die UNIZO op 12 juni lanceert. Tegelijk moeten winkeliers zelf ook blijven investeren in hun aantrekkingskracht, met de hulp van UNIZO. En de overheid moet de omstandigheden creëren waarin een winkel runnen lonend blijft.

Op steeds meer plaatsen houden handelaars het voor bekeken en neemt de leegstand toe. Ieder van ons ziet het gebeuren, betreurt het... en haalt vervolgens de schouders op.

"Maar wat we als consumenten - en dat zijn we tenslotte allemaal - te weinig beseffen, is dat we zelf mee de oorzaak zijn van die evolutie", benadrukt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

"Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem. Wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie.

Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt.

Laat staan dat die winkeluitbater je moeder, broer of nichtje als werknemer in dienst kan houden en betalen. En het gaat ook niet op om bij de winkelier in je buurt aan te kloppen voor sponsoring van je sportclub, als je er zelf nooit iets koopt waar die man of vrouw iets aan verdient.

Laat staan dat zo'n winkelier nog kan investeren in, bijvoorbeeld, gezellige kerstverlichting in de straat. Ook gemeentebesturen kunnen van 'hun' handelaars geen belastinginkomsten verwachten voor de financiering van diverse publieke diensten wanneer ze die lokale winkeliers nooit eens iets gunnen bij onder meer aanbestedingen."

Maar consumenten moeten zeker niet alleen winkelhieren om louter economische redenen, voegt UNIZO daar onmiddellijk aan toe. Shoppen in de winkels van hier is ook gewoon fun, het is duurzaam... én je krijgt er een heel persoonlijke service door heel betrokken ondernemers en hun medewerkers, met kennis en expertise.

Mensen van vlees en bloed die rechtstreeks aanspreekbaar zijn en garant staan voor de kwaliteit van wat ze verkopen.

En gelukkig zijn er in eigen land nog altijd heel veel prachtige en innovatieve winkels die illustratief zijn voor het gevarieerde Belgische winkellandschap. Om dat te tonen, hangt UNIZO het lanceringsmoment van de Winkelhier-campagne op aan 5 provinciale 'iconische'-winkels: La Bottega in Hasselt, Slagerij Rondou in Leuven, Bakkerij Goossens in Antwerpen, Paard Van Troje in Gent en Brooklyn in Kortrijk.

Stuk voor stuk handelszaken met een sterke uitstraling en aantrekkingskracht. "Door tijdens de ochtend van 12 juni op de uitstalramen van net die winkels een sticker aan te brengen met de boodschap 'Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.', willen we een schokeffect teweegbrengen bij de voorbijwandelende consumenten, dat we volop versterken via diverse kanalen, voornamelijk sociale media", zegt Mien Gillis, UNIZO-retailexpert en coördinator van de Winkelhier-actie.

"We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze winkelhiers zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken.

Mensen gaan zo opnieuw beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is als ze denken.

Vaak dringt de waarde van wat we hebben pas door, van zodra het er niet meer is. Net dat gevoel willen we - eventjes - creëren, als een wake up call.

Gelukkig verdwijnen de betrokken winkels niet écht, wat we een paar uur later ook communiceren met de sticker 'Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij al winkelhiert.

Koop bewust bij ondernemers van hier'." Naast deze vijf voorbeeldwinkels roept UNIZO alle zelfstandige ondernemers op om waardige 'Winkelhier'-ambassadeurs te worden en de campagne mee uit te dragen, in hun communicatie én in de praktijk.

Aan de beleidsmakers geeft UNIZO de opdracht om de omstandigheden te creëren waarin ondernemers van hier op een rendabele en concurrentiële manier (gelijk speelveld) het beste van zichzelf kunnen geven.

Jaarlijkse verdwijnt 8 miljard euro naar het buitenland

Meer dan 50 % van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. 69 % van de Belgen deden vorig jaar minstens één aankoop in het buitenland, tegenover gemiddeld 49 % in de eurozone (Bron: Eurostat, FOD Economie).

Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops en de overige 2,5 miljard via fysieke grensaankopen.

Duizenden extra jobs voor slechts 100 euro per gezin

Volgens eigen UNIZO-berekeningen (op basis van Eurostat-cijfers) kunnen de Belgische gezinnen samen 1.785 extra jobs in de nationale retail creëren door per jaar (slechts) 100 euro extra aan te kopen in Belgische in plaats van buitenlandse winkels.

Besteden ze elke maand 100 euro extra in eigen land, dan kunnen daarmee maar liefst 21.420 extra jobs worden gecreëerd (+ 8,4 % t.o.v. de huidige 255.000 jobs). Met 2 euro (extra) besteding in Belgische winkels, per gezin, per dag, kunnen in een jaar 13.035 extra jobs worden gecreëerd.

Laura Goossens, Bakkerij Goossens: "Als we kijken naar kleine handelaren zien we er veel verdwijnen. Daarom willen het bewustzijn bij de consument creëren om de lokale handel te steunen.

Het is altijd een ervaring om de winkel binnen te stappen en de nostalgie te voelen met respect voor het verhaal van het verleden. Onze authentieke winkelinrichting is niet meer veranderd sinds de tweede generatie en staat nog steeds voor dezelfde kwaliteit en waarden als de voorbij decennia.

Wij zijn ambassadeur van de Winkelhier-campagne om de consument bewust te maken dat lokaal kopen belangrijk is voor het laten voortbestaan van kwaliteit en ambacht. Door bij Bakkerij Goossens te kopen worden lokale leveranciers gesteund, een economische meerwaarde die vandaag onontbeerlijk is als zuurstof voor de economie. Intensieve mankracht en respect voor het ambacht zijn eigen aan waar we voor staan en dat willen we vandaag nog eens in de verf zetten".

Sofi van Ussel, directeur UNIZO Provincie Antwerpen: "De wereld ligt aan de voeten van de Antwerpse consument. We hebben in onze provincie de troeven van een wereldstad als Antwerpen, afgewisseld met steden en gemeenten waar actief geïnvesteerd wordt in levendige kernen om zowel voor de ondernemers als de consument attractief te blijven.

In de steden proeft de consument de rijkdom van culturele diversiteit, die ervoor zorgt dat producten vanuit heel de wereld toegankelijk worden. Daarnaast zijn ze een broeihaard voor innovatie en zien we ambachten herontdekt worden. In dorpen zorgt de lokale handelaar voor kwalitatieve producten en draagt zo bij aan een sterke sociale cohesie en lokale tewerkstelling.

Wie winkelhiert in de provincie Antwerpen is dus een echte Antwerpse "gelukszak". Wie dat wil blijven, shopt dus bewust in onze provincie."

Info: over de Winkelhier-campagne van UNIZO is te vinden op www.winkelhier.be.