"We moeten opnieuw méér klanten zin doen krijgen om te gaan shoppen en daar ook van te genieten."
Dat zeggen UNIZO, Comeos en UCM bij de lancering van hun vierde Weekend van de klant, vandaag zaterdag en morgen. Tijdens het Weekend van de Klant willen handelaars hun klanten bedanken voor het vertrouwen door hen extra in de bloemetjes te zetten.
De handelsorganisaties hebben de voorbije maand een uitgebreid onderzoek gevoerd naar het shoppinggedrag bij de Belgische consumenten.
Specifiek voor de provincie Antwerpen, blijkt dat nog altijd 7 op 10 consumenten (67%) minder gaat shoppen dan voor de coronacrisis, bijna de helft (50%) geeft aan 'shoppen niet meer leuk te vinden met al die coronamaatregelen' en 40 % geeft aan nog altijd 'bang te zijn besmet de worden.'
En dat terwijl ruim driekwart (78%) de vertrouwde fysieke winkels zo gemist heeft tijdens de lockdown. Toch vermijdt een groot deel van de shoppers (87%) in provincie Antwerpen shoppen in drukke straten.
Ik begrijp dat wel" zegt Carl van Dyck, directeur UNIZO provincie Antwerpen, "maar ik vind het niet helemaal terecht. Komen shoppen is écht wel veilig – daar hebben onze handelaars volop in geïnvesteerd – voor wie zich aan de voorziene maatregelen houdt.
Uit onderzoek blijkt ook dat 65% van de klanten zich veilig voelt in die fysieke winkel. Het is dus nu aan ons om die angst te verminderen en de fun weer terug te brengen."
Winkelen is veilig
"De heropening van de winkels op zich heeft niet voor een nieuwe piek gezorgd in het aantal besmettingen", benadrukken UNIZO en Comeos. "En in essentie houdt het naleven van de coronamaatregelen tijdens het shoppen niet meer in dan het dragen van een mondmasker, het ontsmetten van de handen en het bewaren van de nodige afstand.
Het wordt tijd dat we alles weer in zijn ware proporties zien.
De consument snakt naar positieve communicatie over aangenaam winkelen, ook in tijden van corona. Communicatie die oog heeft voor de te handhaven discipline, maar die tegelijk de nadruk legt op wat er wél allemaal kan, in veilige omstandigheden, dankzij de inspanningen die onze handelaars elke dag leveren."
Volgens Carl van Dyck is het Weekend dan ook een uitgelezen kans om te tonen dat winkelen veilig én aangenaam kan.
Ook lokale ondernemers in de provincie Antwerpen zien die opportuniteit: "Dit jaar meer dan ooit willen we in de verf zetten wat onze lokale ondernemers te bieden hebben. Tegelijkertijd willen we onze klanten in de watten leggen omdat zij precies het verschil maken voor de lokale economie.
We merken hier rond meer en meer bewustzijn bij de klanten en dat doet deugd. Het geeft ons vertrouwen voor de toekomst," zegt Christel Bruynseels, voorzitster UNIZO Herselt en zaakvoerder Landoliumwijnen.
Bewust lokaal
Het valt niet te ontkennen dat lokaal én Belgisch kopen, een enorme opleving kent sinds corona.
79% van de ondervraagden shopt momenteel liefst in eigen stad of gemeente. Men doet dat bewust, en is bereid daarvoor te betalen. 65% koopt vooral lokaal om de buurtwinkel te steunen. Ook online zet die trend door. 37% zoekt online bewust naar Belgische handelaars, terwijl ruim 25% gewoonweg niet online koopt.
Budgetbesteding wijzigt
Tijdens het afgelopen voorjaar gaven de consumenten vooral meer geld uit aan voeding en dranken (34% van de consumenten), vakantie in eigen land (17%), tuingerief, planten, bloemen en tuinmeubilair (15%).
In de top 3 van minderuitgaven staan café- en restaurantbezoek (68% van de consumenten), vakantie in het buitenland (57%), kleding, schoenen en accessoires (53%). Een inhaalslag mogen we helaas niet verwachten. Hetgeen dat minder geconsumeerd werd, wordt door de helft gespaard of aan iets anders besteedt.
Carl van Dyck besluit : "Ik hoop vooral dat consumenten dit weekend weer ervaren hoe plezant shoppen kan zijn, hoe belangrijk dat sociale contact is in een fysieke winkel en ook de ondernemers zo weer een flinke boost in hun moraal krijgen.
Want het is allemaal niet evident geweest." Foto : Carl van Dyck / Unizo /N.