Ondernemersorganisaties Unizo en NSZ willen een vergoeding voor de schade die hun leden ondervonden hebben door de storing bij betaalnetwerkbeheerder Worldline. De panne legde het betalingsverkeer in zowat heel het land vanmiddag meer dan twee uur lang stil. Handelsfederatie Comeos belooft met Worldline te overleggen.

Volgens een rondvraag van Unizo zou een op de twee transacties via Worldline vanmiddag mislukt zijn, of slechts met grote vertraging tot stand gekomen. "Wij hebben ontzettend boze reacties gekregen van winkeliers omdat ze op deze topdag heel wat klanten verloren zijn", vertelde Luc Ardies van Unizo in het Journaal.

Ook topman Karel Van Eetvelt van Unizo betreurt de ongelukkige timing, op een van de drukste winkelmomenten in de kerstvakantie. "Dit kwam uiterst ongelegen. Het lijkt ons evident dat er overleg komt met Wordline", aldus topman Karel Van Eetvelt. "De schade die de handelaars hebben geleden, moet zo goed mogelijk worden vergoed. Daarom zullen we als Unizo met Worldline overleggen om gepaste compensaties af te spreken."

Voor verrichtingen met Maestro, een ander betaalschema voor bankkaarten, en voor kredietkaarten op het netwerk van andere aanbieders waren er vandaag overigens geen problemen.