Onze reporter Alfons Maes houdt je op de hoogte over leuke items, een fijne hobby, events, muziek, tips en veel meer.   Alfons :'Je bent jong en je wilt wat! Vele jonge kerels van om en nabij de 16 hadden tijdens de jaren 60 wel meermaals een natte droom. Neen, niet omdat jonge deernen in Mary Quant-outfit over de straten huppelden –alhoewel- maar eigenlijk meer omdat een West-Vlaams fabriekje gekend voor zijn grasmaaiers en ietwat oubollige bromfietsen nu met nieuwe modellen op de proppen kwam.  En dan spreek ik niet over het jongste Harley Davidson die net zijn intrede deed of de nieuwe Puch die een nieuwe doelgroep zocht.

Neen, ik heb het dan voornamelijk over dé bromfiets onder alle bromfietsen: Flandria Rekord 5 Sport.

Ik was dan ook een van de gelukkigen die er twee heeft mogen verslijten alhoewel dat niet het juiste woord is. Noem het maar ‘verliefd’ op worden, ermee ‘getrouwd’ raken en er dan enkele jaren nadien weer ‘afscheid’ van te moeten nemen. Zeg maar het perfecte huwelijk tussen man en euh… bromfiets.

Enkele jaren terug kwam ik in gesprek met mijn buurman en goede vriend en vertelde hem over mijn voorliefde voor deze ‘brommer’ zoals we dit ook wel eens durfden te noemen. Ik was nog niet helemaal uitgesproken of hij repliceerde hierop met een antwoord dat tot op de dag van vandaag nog steeds in mijn onderbewustzijn sluimert en mij niet meer loslaat.

Hij kent namelijk iemand die zich sinds een tiental jaren met de (her)opmaak van deze –maar ook andere merken en modellen zoals Zündapp, Kreidler enz...- bezighoudt.

Uiteraard gingen we even met deze, zeg maar gerust kunstenaar, nader kennismaken.

We hebben ze niet geteld maar een showroom uit het glorieuze verleden had nog niets eens zoveel modellen in display staan dan dat wat we hier zagen.

Dat hij er twee per jaar volledig kan afwerken, en dit vanaf het naakte chassis of kader tot een volwaardige bromfiets,  dat leek geen probleem voor deze kunstenaar te zijn. Alleen tijdig de juiste en betaalbare onderdelen vinden is niet altijd een sinecure. Gelukkig is er nog het internet maar hij kan ook altijd  de nodige stukken op bromfietsbeurzen vinden… maar dan moet je er wel als de kippen bij zijn.

Om privacy redenen vermelden we geen waarde die hij voor bepaalde stukken of andere onderdelen steeds moet neertellen maar we kunnen u garanderen, ze zijn niet van de poes. Zoals reeds gezegd is Flandria Rekord 5 Sport het merk dat zowat in de meerheid aanwezig is maar hij sleutelt ook graag aan die andere beroemde merken van toen: Zündapp en Kreidler.

Wie de dag vandaag nog zo’n mooi pronkstuk in huis wilt halen, moet daar op de eerste plaats véél geluk in hebben om iemand te vinden die dat nog wilt verkopen maar bovenal moet hij daar ook een serieus budget voor hebben.

Je koopt dat speelgoedje niet meer voor pakweg 400 euro (een goede oude 16.000 in Belgische franken, de prijs die mijn ouders toen voor een Flandria Rekord 5 Sport betaalden en wat toen al een hele boel centen was) maar de prijzen schommelen nu tussen de 4.000 en 5.000 euro. Nog een goede raad: indien je zinnens bent eentje aan te schaffen om er wat mee rond te toeren, laat dit juweeltje nooit onbewaakt achter. Je zou wel eens voor een verrassing komen te staan. Hopelijk moet ik niet in detail treden.'

Ik verwijs ook graag naar volgende events:

Bromo, 22 november, voetbalterrein Hoogton 5 – Westerlo.

Retro Moto Beurs, 7 december, Stadsschouwburg Aarschot, Demersvallei Aarschot.

Moto Retro Leuven, 26 oktober, Brabanthallen, Leuven.

Alfons Maes / Nnieuws