Deze week presenteerde de Vervoersregio Kempen haar nieuwe vervoersplan dat ingaat op 1 januari 2021. De berichten hierover waren niet altijd even duidelijk. Dit zorgde voor wat ongerustheid bij de inwoners.

De verbinding tussen Turnhout, Wechelderzande en Antwerpen (416) blijft behouden tijdens de spits.

's Morgens zijn er 7 ritten. Vanaf ongeveer 6.30 uur is er elk kwartier een bus rechtstreeks van Wechelderzande naar Antwerpen. 's Avonds zijn er 10 ritten terug tijdens de spits. De ritten tijdens de daluren en op zaterdag verdwijnen.

De vervoersregio heeft dan een basisbereikbaarheid uitgewerkt via Malle of Herentals.

Snelbus Herentals-Antwerpen (418) die in Wechelderzande de autostrade op gaat blijft behouden zonder wijzigingen.

De verbinding Herentals-Wechelderzande-Zoersel (429) wordt vervangen door een frequentere verbinding Herentals-Wechelderzande-Malle-Hoogstraten (400). Vanuit Malle en Herentals zijn er dan snelle verbindingen met Antwerpen. Herentals wordt dus beter bereikbaar vanuit Lille.

De verbinding Turnhout-Gierle-Poederlee-Herentals (210) krijgt als eindbestemming Vorselaar in plaats van Herentals. In Vorselaar is er dan een snelle verbinding met Antwerpen (427).

Studenten kunnen vanaf eind volgend jaar gebruikmaken van een nieuwe busverbinding tussen de campussen van Thomas More in Turnhout en Vorselaar.

Lilse schepen van Mobiliteit Luc De Backer (Groen): "Het nieuwe vervoersplan is niet enkel rozengeur en maneschijn. Dat beseffen we maar al te goed. We zitten met een Vlaamse overheid die kiest voor een basisbereikbaarheid zonder extra middelen vrij te maken.

Dan weet je bij de start van de opmaak van een nieuw vervoersplan dat iedereen water bij de wijn zal moeten doen.

We voelen ons zeker géén vervoersknooppunt zoals in eerdere artikels te lezen was. We krijgen een constante bereikbaarheid.

Dat is goed. Maar we krijgen niet altijd de snelste bereikbaarheid. We zijn tevreden met de verbeterde verbinding naar Herentals, maar we hadden wel graag gezien dat er een versterkte verbinding Turnhout-Antwerpen kwam over de E34.

Het is belangrijk om te weten dat het akkoord dat we aanvaard hebben een sterk onderhandeld akkoord is. Indien we niet akkoord gingen was het de minister die finaal de beslissing zou nemen.

In dat geval moesten we mogelijks genoegen nemen met een basisvoorstel dat voor Lille veel slechter was.

We hebben met de verschillende gemeentes van onze regio goed samengewerkt om de best mogelijke oplossing naar voor te schuiven. Alle details moeten nu nog afgerond worden. We proberen hier daar nog verbeteringen aan te brengen. We trachten ook een 'mobipunt' met deelauto's, deelfietsen en belbussen te bekomen vanuit onze gemeente."