Consternatie in de Amerikaanse retailwereld : betaalspecialist PayPal voorspelt dat kassa's aan de uitgang van een winkel, zoals we ze nu kennen, in 2013 volledig achterhaald zullen worden



Ook couponsites en contactloos betalen moeten eraan geloven, zegt topman David Marcus op zijn blog.

Het einde van 'normaal' winkelen?

Eerst de rekken doorzoeken, dan alles nemen wat je nodig hebt en dan aan de uitgang betalen: zo heeft winkelen er voor ons altijd uitgezien. Voor een groot stuk was dat een fysieke noodzaak, aangezien de betaalterminals van kassa's altijd fysiek moesten vast hangen aan het telefoonnetwerk.

Die klassieke opstelling is echter verleden tijd, meent eBay-dochter PayPal bij monde van topman David Marcus. In het mobiele tijdperk moeten ook kassa's eraan geloven: betaaltransacties kunnen nu even goed via de smartphone of tablet van een medewerker die tussen de rekken rondloopt.

Dat biedt uiteraard heel wat voordelen: twijfelende klanten krijgen veel minder tijd om zich te bedenken in een lange winkelrij, er komt heel wat ruimte bij voor extra producten en als dat nog niet genoeg is, kunnen klanten bij die medewerker meteen de items bijbestellen die niet voorradig zijn.

Weg met bonnetjes!
Naast het verdwijnen van kassa's ziet de PayPal-baas nog een aantal opvallende evoluties voor volgend jaar:

  • Het einde van couponsites: Marcus ziet bonnetjes, getrouwheidspunten en andere voordelen allemaal samenlopen op één digitale portefeuille. Eén die bij voorkeur wordt beheerd door PayPal, uiteraard.

  • Het doodgeboren kind NFC: betalen via 'near field communication' (“contactloos betalen”) zal volgens Marcus nooit van de grond komen. De aanpassingen die daarvoor nodig zijn, zouden gewoon veel te veel kosten in verhouding tot de kleine voordelen die ze bieden. Meer nog: de PayPal-CEO ziet zelfs omzeggens géén voordelen in contactloos betalen tegenover betalen met een kredietkaart.

  • De bloei van check-ins: Foursquare en anderen zijn hier heel voorzichtig begonnen, maar vanaf 2013 zal de technologie pas écht tot wasdom komen, voorspelt Marcus. De content die je op je smartphone ziet, inclusief - uiteraard - de reclame en de shoppingvoordelen, zal bepaald worden door waar je je bevindt. Het klinkt nog wat als sciencefiction, maar de technologie gaat ook hier met rasse schreden vooruit...

Voor alle duidelijkheid: u hoeft het blogbericht van Marcus uiteraard niet als het Evangelie voor volgend jaar te aanzien, daarvoor is PayPal in die hele betalingswereld toch te veel betrokken partij.

Toch leek het ons heel interessant om deze opmerkelijke bedenkingen van een Amerikaans retailicoon mee te geven: zo weet u als retailer ook weer waar u zich volgend jaar aan zou kunnen verwachten...

(retaildetail BE  M. Reul)