De werken aan de spoorlijn tussen Hamont en Mol hebben door de coronacrisis vertraging opgelopen.

Hoewel de werken opnieuw hervat zijn,  zal het project pas in 2021 volledig worden afgerond in plaats van de beoogde deadline van december 2020.

Daardoor zal de verlenging van de P-trein tot Neerpelt moeten worden uitgesteld tot juni 2021.

Marianne Verhaert uitte reeds haar bezorgdheden omtrent de impact van de coronacrisis op de uitrol van het nieuwe mobiliteitsplan.

En die vrees blijkt terecht: de elektrificatie van de verbinding tussen Mol en Neerpelt loopt 6 maanden vertraging op. Dat bevestigde de minister van mobiliteit, Francois Bellot, in de Kamercommissie.

Hoewel de coronacrisis de werken maar 2 maanden heeft doen stilleggen is het volgens de minister bijna onmogelijk om de vertraging in 2020 nog in te halen.

Daardoor wordt de verlenging van de P-trein Mol-Brussel tot in Neerpelt, dat volgens het nieuwe vervoersplan in december 2020 zou aanvatten, onmogelijk.

"De elektrificatiewerken op de spoorlijn tussen Mol en Neerpelt zijn noodzakelijk om het traject van de P-trein naar Brussel te verlengen tot in Neerpelt.

Ook voor meer capaciteit, stillere treinen, een betere stiptheid en meer comfort voor de reiziger zijn de werken belangrijk. Aangezien de werken op het traject naar Hamont nu pas in 2021 kunnen worden afgerond loopt de timing van het ganse vervoersplan vertraging op', weet Marianne Verhaert, Kamerlid voor Open Vld.

"Ik heb bij de minister aangedrongen om alles op alles te zetten om toch nog de werken dit jaar af te ronden. Indien dit onmogelijk blijkt zal de nieuwe dienstverlening op de lijn pas in juni 2021 kunnen ingaan.

Naar de financiering van het project, dat gesubsidieerd wordt via Europese middelen, wordt er geen impact verwacht.  Hoewel één van de voorwaarde voor de Europese middelen een realisatie van het project tegen december 2020 was, heeft de Europese Commissaris voor mobiliteit reeds laten blijken dat zij de nodige flexibiliteit zullen voorzien', vervolgt Verhaert (Open Vld).

Voor de overige 2 Kempense projecten in het nieuwe vervoersplan verwacht Verhaert geen vertraging door de coronacrisis.

"Voor de bijkomende ochtendtrein richting Turnhout zie ik weinig problemen en hoop dat deze zoals gepland tegen december 2020 kan beginnen rijden. Voor de halfuurverbinding naar het station Noorderkempen is het sowieso nog afwachten tot december 2021 en moeten we het resultaat van de onderhandelingen met Infrabel afwachten."

De trein moet er namelijk over dezelfde sporen als de hogesnelheidslijn waardoor de rijpaden voor extra treinen moeilijker in te plannen zijn.

"De 3 projecten zijn een welgekomen aanvulling voor de Kempense treinreizigers. De betere frequentie moet het treinvervoer betrouwbaarder maken en zal de 'modal shift' in onze regio bevorderen." besluit Marianne Verhaert.  Foto Nnieuws.