Verontrustend rapport over Temu (China) : Temu beschuldigd van oplichting, stelen en doorverkopen van gevoelige persoonlijke gegevens!
Liefst 40% van de Amerikaanse consumenten heeft in 2023 bij Shein of Temu gewinkeld, net als ruim een kwart van de Britten. Maar wie loopt het meeste risico? En hoe kunnen retailers deze nieuwe stoorzenders afweren?
Wereldwijd wordt online geconfronteerd met een nieuwe golf van snelgroeiende, ontwrichtende concurrenten uit China. Barclays noemt ze de derde generatie van e-commerce, ofwel de nieuwe disruptors. Nadat Zalando, Amazon en consoorten het retaillandschap overhoop haalden, worden zij nu zelf fundamenteel uitgedaagd.
Wat maakt de concurrentiedreiging van Chinese spelers Shein, Temu, TikTok Shop en Vinted zo groot? Ze hebben (bijzonder) diepe zakken, schalen ongezien snel en innoveren op het gebied van klantpropositie. En dat doen ze heus niet alleen door miljarden aan reclame uit te geven…
Wie zijn nu precies die nieuwe disruptors? Hoeveel tractie hebben ze echt en wie loopt het meeste gevaar?
Op welke manier kunnen retailers zich wapenen? Je leert het in deze nieuwe interactieve e-cursus in de RetailDetail Connect&Learn-app en -onlinetool. (RetailDetail)
Testaankoop : "Wat is de e-commerce app Temu uit China? Risico dat je producten koopt van slechte kwaliteit of namaakspullen"
Met een vermogen van 20 miljard dollar, 10.000 werknemers wereldwijd en 61 miljard bestellingen per jaar is de Chinese applicatie Temu momenteel een wereldwijd succes. Maar...
Welke problemen zijn er met Temu?
Volgens Trustpilot, een platform voor klantenbeoordelingen, gaf bijna 30 % van de respondenten de app Temu slechts één ster.
Ontevreden klanten uitten vooral hun ongenoegen over:
- leveringsproblemen (niet afgeleverd of verkeerde leveringen);
- problemen met de koerierdienst (in het bijzonder Colis Privé);
- beschadigde producten;
- producten van slechte kwaliteit;
- een gebrekkige communicatie van het bedrijf.
Wat zijn de vele risico's voor klanten die Temu gebruiken?
Risico dat je onder druk wordt gezet om te kopen
Onze TA-experts hebben bij het analyseren van de Temu-website en -applicatie opgemerkt dat het bedrijf aanzienlijke druk uitoefent om zijn producten aan klanten te verkopen. Het doet dit met:
- talloze (te) verleidelijke kortingen;
- de woorden "gratis verzending", "bijna uitverkocht" of "bestel nu";
- een aftelklok terwijl je winkelt;
- tal van lovende reviews, enz.
Wees waakzaam wanneer je het woordje "gratis" tegenkomt, want er kunnen nuances zijn die je moet begrijpen voordat je iets aankoopt: het prijsaanpassingsbeleid van Temu is dubieus. Zoals het gezegde luidt: "Als het gratis is, ben jij het product"...
Bepaalde cyberbeveiligingsexperts hebben onlangs een verontrustend rapport over Temu gepubliceerd, waarin het platform wordt beschuldigd van oplichting, stelen en doorverkopen van gevoelige persoonlijke gegevens en zelfs van het overdragen van spyware in de apparaten van zijn klanten.
Het rapport van Grizzly Research beschuldigde de applicatie ook van het verzamelen van (zeer) gevoelige informatie, zoals biometrische gegevens en draadloze netwerkinformatie. (Bron Testaankoop) Foto rr jp