Chocolaterie 't Soete uit Mol lanceerde onlangs de webshop www.tsoete.be. Chocoladeliefhebbers hoeven zo niet langer tientallen kilometers te rijden om van de huisgemaakte lekkernijen en zoete delicattessen van chocolatier Stef Cools te genieten.

"Om absoluut zeker te zijn van de smaak na de verzending, verstuurden we eerst tientallen proefpakketten naar onszelf", vertelt Stef. "Dit doen we zelfs nu nog dagelijks. Zo controleren we dat onze speciale koelverpakkingen de versheid en smaak van onze producten in alle weersomstandigheden bewaren." Voor de realisatie van de webshop schakelde 't Soete webbedrijf Pixeo (www.pixeo.be) uit Geel in.

Het idee om een webshop te openen viel bij chocolatier Stef Cools en zijn echtgenote Leentje Jansens niet uit de lucht. "Oorspronkelijk speelden we met het idee om meer winkels te openen", vertelt Stef. "In Mol en omstreken groeiden we de afgelopen jaren uit tot een echt merk.

Dat merkten we ook aan de steeds langere afstanden die klanten aflegden om ons te bereiken. We krijgen in onze winkel mensen van binnen en buiten de Kempen over de vloer."

Kwaliteitscontrole garanderen

Het idee voor meerdere winkels werd na lang wikken en wegen opgeborgen. "Voortdurend bekroop mij de angst dat we dan niet de topkwaliteit zouden garanderen die de klanten van onze winkel in Mol gewoon zijn. We werken hier volgens strikte procedures, waarbij ik als het ware elke praline, geschenkverpakking of delicatesse controleer die de zaak verlaat.

Met meerdere winkels heb ik die zekerheid niet. Bij een webshop behoud ik wel de noodzakelijke kwaliteitscontrole. We kunnen iedereen bereiken, toch moet ik niet in alle steden een klein winkeltje openen. Elke bestelling vertrekt centraal vanuit onze winkel in Mol."

Tijdverlies en brandstof

Stef Cools gelooft rotsvast in het succes van de webshop. "Vanaf 50 euro is de levering gratis, bij een kleinere bestelling betaal je 5,95 euro voor een verzending aan huis. Voor dat bedrag kan je onmogelijk enkele tientallen kilometers heen en terug rijden.

Tel alleen al maar het tijdverlies en de brandstofkosten. Dankzij onze uitgekiende verpakkingen komen de pralines en delicatessen kraakvers aan. Je merkt het verschil niet met de pralines en zoetigheden die je gewoon in onze winkel zou kopen. Tientallen proefzendingen bewijzen het."

Reclameborden in de Kempen

't Soete investeerde niet alleen in een webshop, heel de Kempen mag het meteen ook weten. "Via de gekende reclameborden van 4m² in een straal van 20 kilometer rond Mol, maken we momenteel promotie voor onze webshop. Onze naam doet bij vele Kempenaars al een belletje rinkelen. Wanneer ze via de reclameborden zien dat we nu ook een webshop hebben, zullen de pralines op de foto's hen zeker verleiden tot een online bezoekje."

Doopsuiker, geschenkpakketten en relatiegeschenken

Met de webshop mikt 't Soete niet alleen op de talrijke chocoladeliefhebbers die zichzelf willen verwennen. "We staan ook bijzonder sterk voor doopsuiker, geschenkpakketten en smakelijke relatiegeschenken. Ook deze zaken kunnen via de webshop besteld worden."

Drie kandidaten

Voor het ontwikkelen van de webshop vertrouwde Stef Cools op webbedrijf Pixeo (www.pixeo.be). "Vooraf kon ik onmogelijk inschatten wat het inhield om zelf een webshop op te starten. Er komt heel wat meer bij kijken dan aanvankelijk gedacht. Pixeo heeft me voortreffelijk begeleid."

Vooraleer de opdracht toe te kennen, liet Stef Cools drie webbedrijven een offerte indienen. "Samen met een IT-specialist heb ik voor het voorstel van Pixeo gekozen."

Van A tot Z begeleid

Bij Pixeo krijgt deze webshop alvast een opvallende vermelding op het bedrijfspalmares. "We hebben Stef van A tot Z begeleid", zo vertelt Koen, ceo van Pixeo. "Onze copywriter werkte tijdens een workshop samen met Stef de informatiearchitectuur uit. Hij schreef ook de teksten.

Vervolgens vertaalden wij dit in een aantrekkelijk design. Achter de schermen ging de programmatie van start. Voor het grootste deel van deze webshop hadden we de nodige modules al ontwikkeld, sommige functionaliteiten waren maatwerk.

Om de smaakpapillen van bezoekers te activeren, schakelden we voor foto's van de pralines en de delicatessen een professionele fotograaf in die zich specialiseert in voeding. Stef kon zich volledig concentreren op het commerciële luik van zijn webshop en het inhoudelijk invullen van de productpagina's."

Het eindresultaat mag volgens Koen Mertens meer dan gezien worden. "Net zoals Wollini – een andere webshop die we enkele maanden geleden lanceerden – wordt dit gegarandeerd een groot succes. Uiteraard heb ik zelf al eens pralines besteld. En ik kan het bevestigen: ze smaken heerlijk!"