1 euro investering in fietsostrades levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op. Dat berekenden onderzoekers van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

De investeringen van de provincie Antwerpen in de aanleg van fietsostrades leveren op 20 jaar tijd tot een half miljard aan gezondheidswinsten op. "Elke euro die we investeren in de aanleg van een traject op de fietsostrade betaalt zich dubbel en dik terug in gezondheidsvoordelen," weet Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit provincie Antwerpen.

"Nu blijkt dat we met de aanleg van fietsostrades niet alleen de verkeersknoop helpen ontwarren. Het levert ook een enorm gezondheidsvoordeel op. Het gaat zelfs minimaal om een verdubbeling van de investeringskost."

In het kader van een grote Europese studie (PASTA) onderzochten Luc Int Panis en Jurgen Buekers van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO) vorig jaar het effect van wandelen, fietsen, autorijden of het gebruik van openbaar vervoer op uw gezondheid. Het resultaat is een rekenmodel dat investeringen in infrastructuurwerken objectief evalueert. Het berekent wat investeringen in fietsinfrastructuur qua gezondheidskosten uitsparen.

Voor de investeringen van de provincie Antwerpen betekent dat elke euro voor de aanleg van fietsostrades minimaal 2 euro gezondsheidsvoordelen oplevert. De investeringen in fietsostrades betalen zich dus meer dan dubbel terug in gezondheidsvoordelen.

Luc Int Panis legt verder uit: "Vanuit deze studie kunnen we aan alle beleidsmakers aanbevelen om vooral verder te investeren in de aanleg van fietsinfrastructuur en fietsostrades in het bijzonder. Onze berekeningen leren ons dat de investeringen zich verdubbelen in gezondheidswinst, zelfs bij een beperkt aantal gebruikers."

Jurgen Buekers voegt daaraan toe: "Ons model (CWICalc) gaat verder dan het model van de WereldGezondheidsOrganisatie en werd specifiek voor Vlaanderen ontwikkeld. Lokale overheden kunnen het model nu zelf online gebruiken."

Aanleg fietsostrades

De provincie Antwerpen investeert fors in de aanleg van fietsostrades. "Vorig jaar werkten we de fietsostrade Antwerpen-Mechelen af," bevestigt Luk Lemmens, gedeputeerde voor Mobiliteit provincie Antwerpen. "De komende jaren leggen we de fietsostrades Antwerpen-Lier, Herentals-Balen en Mechelen-Brussel aan en ook de ontbrekende schakels op de fietsostrade Antwerpen-Essen.

Gemeenten die delen van de andere fietsostrades aanleggen, krijgen hiervoor 100% subsidie."

Fietsostrades hebben een bovenlokaal karakter. Ze vormen een vlotte, veilige en comfortabele fietsverbinding tussen grote steden. De lokale fietspaden die de fietsostrades kruisen, zorgen voor de aansluitingen naar bedrijvencentra, scholen en dorpskernen. Meer info op www.antwerpenfietsprovincie.be.