Vlaams Belang vraagt hoogdringend debat over ontbrekende deurwaarderscorrespondentie stad - update
Vlaams Belang gaat op de gemeenteraad van vanavond 2 juni bij hoogdringendheid een agendapunt indienen over de registratie van deurwaarderscorrespondentie binnen stad Herentals.
Aanleiding vormt een dossier waarbij een gerechtsdeurwaarder de medewerking van de stadsdiensten vroeg voor een geplande uithuiszetting. Het dossier had betrekking op een zittend lid van het college van burgemeester en schepenen, namelijk N-VA schepen Pascal Van Nueten, zaakvoerder taverne Wolfstee.
Opmerkelijk is dat de betrokken correspondentie niet terug te vinden was in de gebruikelijke inkomende briefwisseling die aan de gemeenteraadsleden ter beschikking wordt gesteld.
Gemeenteraadslid Els Sterckx stelde hierover op 13 mei 2026 een eerste vraag aan de stedelijke administratie en vroeg de volledige briefwisseling op. Omdat geen antwoord volgde, werd op 26 mei opnieuw aangedrongen op inzage. De documenten werden uiteindelijk pas later bezorgd, waardoor een behandeling via de normale agenderingsprocedure niet langer mogelijk was.
Uit onderzoek van de inkomende briefwisseling blijkt bovendien dat andere deurwaardersstukken, waaronder dagvaardingen tot uithuiszetting, vonnissen huurverbreking en vonnissen uithuiszetting, wél worden geregistreerd en opgenomen in de inkomende briefwisseling.
"De vraag is eenvoudig: waarom werden vergelijkbare deurwaardersdossiers wél geregistreerd en was deze correspondentie niet zichtbaar voor de gemeenteraad? Het feit dat het hier gaat om een dossier waarbij een zittend schepen betrokken was, maakt volledige transparantie dés te belangrijker", aldus Els Sterckx.
Voor Vlaams Belang raakt deze kwestie aan een fundamenteel democratisch principe. Gemeenteraadsleden beschikken op basis van artikel 29 van het Decreet Lokaal Bestuur over een inzage-, informatie- en controlerecht. Dat recht kan slechts worden uitgeoefend wanneer relevante documenten op een transparante en controleerbare manier worden geregistreerd.
"Als gemeenteraadsleden pas na herhaald aandringen kennis kunnen nemen van documenten die betrekking hebben op de werking van het stadsbestuur, dan rijzen ernstige vragen over de transparantie van de besluitvorming.
Het controlerecht van de gemeenteraad mag nooit afhankelijk zijn van toevallige ontdekkingen."
Vlaams Belang vraagt daarom volledige duidelijkheid over de gevolgde procedure, de registratie van deurwaarderscorrespondentie en de waarborgen die bestaan om het inzage- en controlerecht van alle gemeenteraadsleden te vrijwaren.
"Wanneer een dossier met betrekking tot een zittend schepen anders lijkt te worden behandeld dan vergelijkbare dossiers, dan moet daar volledige openheid over bestaan. Dat is in het belang van zowel de gemeenteraad als van het betrokken bestuurslid zelf", besluit Els Sterckx.
Wettelijke verplichting voor de stedelijke algemeen directeur : alle documenten (inkomende stukken) correct registreren
De VVSG (Vlaamse Steden en Gemeenten) is overduidelijk : "In Vlaanderen is het bijhouden van een register van inkomende (en uitgaande) stukken een decretale verplichting voor het lokaal bestuur onder het Decreet Lokaal Bestuur.
De algemeen directeur stad is de eindverantwoordelijke voor het correct functioneren van de administratie, inclusief dit informatiebeheer. De algemeen directeur is wettelijk eindverantwoordelijk voor het opmaken en bewaren van de besluiten, notulen en registers van het bestuur. De algemeen directeur zorgt ervoor dat alle communicatie en documenten (inkomende stukken) correct worden geregistreerd, gearchiveerd en ter beschikking worden gesteld."
Je kan live de audio volgen van de gemeenteraad Herentals vanaf 20u vanavond.
UPDATE 23.45u :
Het agendapunt is in besloten vergadering behandeld.
VVSG : 'Een besloten vergadering van de gemeenteraad is een zitting die niet toegankelijk is voor het publiek. Hoewel gemeenteraden in principe openbaar vergaderen, worden bepaalde onderwerpen achter gesloten deuren behandeld om de privacy te waarborgen.'
Wordt vervolgd. (pp)
Update 03/06/2026
Els Sterckx trekt naar gouverneur na "democratische farce" tijdens gemeenteraad van 03/06 : 'Gouverneur moet ingrijpen'
Raadslid Els Sterckx heeft een formele klacht ingediend bij de gouverneur naar aanleiding van wat zich tijdens de gemeenteraad van 2 juni 2026 heeft afgespeeld. Volgens gemeenteraadslid Els Sterckx werd het democratisch recht van een raadslid om een hoogdringend punt op de agenda te plaatsen op ongeziene wijze gefnuikt.
"Wat zich heeft afgespeeld was geen normale gemeenteraad meer, maar een democratische farce", zegt Els Sterckx. "Wanneer de meerderheid zelfs een stemming over de hoogdringendheid van een agendapunt achter gesloten deuren en via geheime stemming laat verlopen, dan is er iets fundamenteel mis."
Algemeen directeur probeerde hoogdringend punt tegen te houden
Vlak voor de gemeenteraad werd Els Sterckx gedurende 21 minuten (!) telefonisch gecontacteerd door de stedelijke algemeen directeur T. M. met de boodschap dat het punt volgens haar en de gemeentelijke jurist niet hoogdringend zou zijn.
"Het is niet aan een algemeen directeur of een jurist om te beslissen welke punten een gemeenteraadslid al dan niet mag voorleggen. De gemeenteraad beslist daarover. Dat is de essentie van lokale democratie."
Volgens Sterckx roept deze tussenkomst ernstige vragen op over de politieke neutraliteit van de administratie, en de algemeen directeur.
Geen openbare stemming, wel twee geheime stemmingen
De oppositiepartij stelt vast dat de gemeenteraad niet eens de kans kreeg om zich in openbare zitting uit te spreken over de hoogdringendheid.
Hoewel Els Sterckx vooraf expliciet verklaarde dat zij géén namen of persoonsgegevens zou vermelden, werd de behandeling toch uit de openbare zitting gehaald.
Vervolgens werd niet één, maar twee keer geheim gestemd over de vraag of het punt aan de agenda mocht worden toegevoegd.
"Een geheime stemming over hoogdringendheid is ronduit hallucinant. Een hoogdringendheidsverzoek is geen benoeming, geen tuchtzaak en geen personeelskwestie. Toch werd de gemeenteraad gevraagd om hierover in het geheim te stemmen. Dat ondermijnt elke vorm van democratische controle."
Betrokken schepen stemde eerst mee
Alsof dat nog niet volstond, nam de betrokken schepen P. V. N. volgens Vlaams Belang deel aan de eerste geheime stemming.
Pas nadat daartegen formeel bezwaar werd gemaakt, verliet de schepen de zaal en werd een tweede geheime stemming georganiseerd.
"De meerderheid heeft zichzelf volledig klemgereden. Eerst laat men een betrokken schepen meestemmen, vervolgens laat men hem de zaal verlaten en daarna doet men de stemming gewoon opnieuw. Dit versterkt alleen maar de indruk dat men koste wat kost wilde vermijden dat dit punt op de agenda zou komen."
Waar is de stedelijke administratie bang voor?
Volgens Vlaams Belang gaat de zaak ondertussen al lang niet meer over de inhoud van het oorspronkelijke dossier.
"De kernvraag is simpel: waarom mocht de gemeenteraad zich niet op een normale, openbare en transparante manier uitspreken over de hoogdringendheid van een agendapunt? Als alles correct is verlopen, waarom waren twee geheime stemmingen dan nodig?"
De partij wijst erop dat gemeenteraadsleden hun controlerende taak slechts kunnen uitvoeren wanneer documenten correct worden geregistreerd en wanneer zij hun wettelijke agendarechten kunnen uitoefenen.
Gouverneur moet ingrijpen
Met de klacht vraagt Vlaams Belang aan de gouverneur om de volledige gang van zaken te onderzoeken, inclusief de rol van de administratie, de geheime stemmingen, de deelname van de betrokken schepen en de naleving van het Decreet Lokaal Bestuur.
"Dit dossier raakt aan de fundamenten van behoorlijk bestuur. De inwoners van onze gemeente hebben recht op een bestuur dat transparant werkt en de regels respecteert. Daarom vragen wij de gouverneur om klaarheid te scheppen", besluit Sterckx.
Augustijnenlaan 30, Herentals, België