Vlaams Belang is tevreden over de studie over de vernieuwing van de stationsomgeving. De verkeersstudie met aandacht voor de problematiek aan de Poederleeseweg moet voorrang krijgen. Een uitbreiding van de verkaveling Kappelenblok kan voorlopig niet.

 
 
Vlaams Belang tevreden met masterplan “stationsomgeving”
 
Het Vlaams Belang is recent aan de plannen gekomen over het masterplan betreffende de stationsomgeving.  Morgen zal dit worden voorgesteld aan een delegatie van het schepencollege.  Het ganse project zal een kostenplaatje hebben van ongeveer 50 miljoen euro.  Hierin zit o.a. aanleg parking, voetgangerstunnel, de ondertunneling van de Belgiëlaan, de bouw van een nieuw stationsgebouw en busstation, het doortrekken van de Koeterstraat en aanleg van het stationsplein.  Een heleboel mooie projecten dus.  Een 7 miljoen zal uiteindelijk ten laste vallen van de stad.  De rest komt voornamelijk ten laste van NMBS en Infrabel.
 
Eindelijk is er nu dus een ruimere visie op de stationsomgeving en is er ook oog voor de belangrijke mobiliteitsimpact die dit zal/zou kunnen hebben in het noordelijk deel van onze stad.  Daarom wordt in de studie ook aangehaald dat dit plan slechts haalbaar zou zijn wanneer ook de mobiliteitsproblematiek ter hoogte van de ‘Worst van Wellens’ wordt opgelost.  Als enige partij hebben wij reeds in 1994 (nog voor de aanleg) gesteld dat de aanleg van de ‘worst van Wellens’ een vergissing was.  We vragen nu dat er dringend werk wordt gemaakt van het betrekken van AWV bij dit dossier.  Voor een goede ontsluiting van zowel de Poederleeseweg als de Lichtaartseweg is een ondertunneling een noodzakelijk iets.
 
Op de jongste gemeenteraad werd gewag gemaakt van een bijkomende verkaveling achter Kapellenblok.  Wij vragen alvast dit ganse dossier ‘on hold’ te zetten tot de mobiliteitsproblematiek zoals hierboven beschreven definitief is opgelost.
 
 
Vlaams Belang Herentals