Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Vlaams minister Lydia Peeters grijpt in bij keuringscentra : ''Dit is een verdienmodel geworden, de maat is vol'

Autokeuring

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters onderneemt opnieuw actie om de aanslepende malaise bij de keuringsstations aan te pakken.

'Dit is een verdienmodel geworden, de maat is vol'

De minister heeft in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement drie maatregelen voorgesteld en kondigt een spoedoverleg aan volgende week maandag.

“Eén van de maatregelen zal zijn dat iemand die afgekeurd wordt en normaal gezien binnen de 15 dagen het gebrek moet laten herstellen, tijd zal krijgen tot de volgende periodieke keuring. Voorwaarde is wel dat het gebrek geen invloed heeft op de verkeersveiligheid. Dat zal ingevoerd worden na het Paasreces”, aldus minister Peeters.

Daarnaast wil minister Peeters ook verder werk maken om bepaalde herkeuringen bij de garagist te laten gebeuren en zal de controle door het departement MOW opgevoerd moeten worden.

De problematiek rond de lange wachtrijen bij de keuringen is niet nieuw. Nog in de zomer van vorig jaar moest Vlaams minister Peeters ingrijpen en voerden de keuringsinstellingen op haar vraag versneld het gemengd systeem opnieuw in waarbij het opnieuw mogelijk was om een voertuig zowel vrij voor te rijden als op afspraak.

Dat was ook het moment waarop minister Peeters besloot om de keuringsinstellingen te laten doorlichten via een audit. Naast de audit besloot minister Peeters ook om een benchmark te laten uitvoeren. Die benchmark moet in beeld brengen hoe de keuringen in de ons omringende landen verlopen en wat we daaruit kunnen leren. De audit wordt binnenkort opgeleverd, de benchmark moet er tegen de zomer zijn.

 

Vlaams minister Lydia Peeters: “Ik ben de aanpak van de keuringscentra beu. Het loopt langs alle kanten fout en het regent continu klachten. Naar aanleiding van de feiten in de laatste maanden en weken, kan ik niet anders dan terug in te grijpen. De audit en de benchmark zullen aanleiding geven tot hervormingen op langere termijn. Maar de situatie is nu urgent en ik wil dan ook aanpassingen doorvoeren op kortere termijn.”

Concreet zal de minister een instructie laten opmaken door de administratie waarbij alle gebreken gescreend worden op de impact op de verkeersveiligheid en alle gebreken die een jaar kunnen wachten.

“In het jaarverslag van GOCA lezen we dat de voornaamste redenen voor afkeuring de afstelling van de lichten, ruitenwissersvloeistof en banden zijn. Als ik dat lees, krijg ik de indruk dat de werking van keuringscentra bijna gebaseerd is op een verdienmodel. Mijn boodschap tijdens het spoedoverleg zal duidelijk zijn. Het moet gedaan zijn met dit verdienmodel. We moeten naar een modern klantvriendelijke systeem”, zegt minister Peeters.

Ten tweede maakt de minister verder werk om bepaalde herkeuringen te laten uit te voeren door garagisten. De Benchmark zal hier ook meer inzicht over geven.

Tot slot geeft de minister haar administratie de opdracht om dringend werk te maken van meer controle en toezicht.

Minister Lydia Peeters

Minister Lydia Peeters

Autokeuring

Deel dit artikel