Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts investeren 232.000 euro in de Themis II, het opleidingsschip voor de binnenvaart. Zo kan het schip aanpassingen ondergaan en het vaarcertificaat vernieuwen. Goed nieuws voor de leerlingen van de scheepvaartschool Cenflumarin van het Gemeenschapsonderwijs in Antwerpen, die de Themis II gebruiken.

De Themis II is een 55 meter lang binnenschip dat reizen maakt over kanalen en rivieren tot op de Rijn. Het schip is 52 jaar oud en heeft een vaste plaats in het Verbindingsdok van Antwerpen.

De GO! scheepvaartschool Cenflumarin in Antwerpen maakt gebruik van de Themis II voor de maritieme opleidingen (bijv. tot binnenschipper, kapitein, scheepswerktuigkundige, enz.). Het schip is aan een grondige onderhoudsbeurt toe om vaarwaardig te blijven en te voldoen aan alle wettelijke vereisten.

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts maken nu elk 116.000 euro vrij om samen 232.000 euro in investeren in de nodige aanpassingen. Crevits en Weyts zijn allebei betrokken bij de Themis II, omdat het beheer en de exploitatie van het binnenschip berust op een samenwerkingsovereenkomst tussen de overheidsrederij VLOOT (Weyts) en het Vlaams Gemeenschapsonderwijs (Crevits).

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits: "Met de investeringen in de Themis II houden we onze maritieme opleidingen in het secundair onderwijs op koers. Door de toekenning van deze middelen garanderen we een kwaliteitsvolle uitrusting van het opleidingsschip van GO! Cenflumarin én willen we nogmaals het belang van de binnen- en scheepvaart voor Vlaanderen onderstrepen".

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts: "De binnenvaart zal in de komende jaren alleen belangrijker worden. Steeds meer ondernemers ontdekken de watersnelweg als positief alternatief voor de file. Vlaanderen heeft dus goed opgeleide binnenschippers en scheepswerktuigkundigen nodig. Dankzij een vaarwaardige Themis II worden ze al tijdens hun opleiding ondergedompeld in de praktijk".