Uit de eerste editie van de Modemonitor van Thomas More-hogeschool blijkt dat Vlaamse consumenten informatie missen over duurzame kleding. Om een antwoord te krijgen op de vraag hoe ondernemers consumenten op de juiste manier kunnen informeren over duurzaamheid, lanceert Thomas More de Modemonitor 2.0.

In 2020 startte Thomas More met de Modemonitor. Maar liefst 1700 Vlamingen vulden de eerste editie van de bevraging in.

Wat is duurzaam?

Uit de bevraging bleek dat Vlamingen uiteenlopend denken over duurzame kleding. Zo hebben zij verschillende associaties met duurzame kleding, als goede arbeidsomstandigheden (71%), beperkte milieu-impact (62%) en goede kwaliteit (42%).

Generatiekloof

Ook tussen generaties zijn verschillen te zien. Van de jongste generatie (25 jaar of jonger) houdt vandaag maar 1 op de 5 rekening met duurzaamheid tijdens het shoppen. Ze tonen wel de grootste bereidheid om hun leefwijze in de toekomst te verduurzamen. De 65-plussers houden vandaag al meer rekening met duurzaamheid bij het doen van aankopen.

Gebrek aan duidelijkheid

Opvallend is ook dat een meerderheid van de Vlamingen aangeeft dat het niet duidelijk is wat een duurzaam kledingstuk is. Het gebrek aan duidelijkheid (56%) en geloofwaardigheid (24%) van de groene boodschap vormt een obstakel om de klant over de streep te trekken om duurzame kleding te kopen.

Ook de prijs (48%) en de tijd die het kost om uit te zoeken of een kledingstuk duurzaam is (43%) houdt consumenten tegen.

Vlamingen beschouwen zichzelf als slecht geïnformeerd over de schadelijke gevolgen van de kledingindustrie. Dit geldt voor jongeren nog sterker dan voor ouderen.

Informatievoorziening

Deze conclusie deed de onderzoekers besluiten om in de tweede editie van de Modemonitor te focussen op informatievoorziening. Waarover en hoe moet de kledingindustrie Vlamingen informeren als het gaat om duurzame mode en om aan geloofwaardigheid te winnen?

De bevraging invullen kan via www.thomasmore.be/modemonitor