De Vlaamse krantenmarkt heeft in 2013 de betaalde verspreiding, inclusief de digitale kranten, met 0,45 procent zien dalen tot 921.380 exemplaren. De Tijd presteerde het best met 1,07 procent meer exemplaren, Het Belang van Limburg het slechtst met 1,87 procent minder exemplaren. Dat blijkt uit de cijfers die het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) verspreidde.

Dankzij de digitale kranten konden de kranten de schade nog beperken. De printverkoop ging ten opzichte van 2012 met 1,44 procent achteruit tot 889.637 exemplaren.

Alle titels verkochten minder papieren kranten. De daling is het grootst bij De Tijd (-3,84 procent), maar die titel wist dankzij de digitale kranten alsnog het meeste terrein te winnen. De zakenkrant tekende een verspreiding op van 39.622 exemplaren, waarvan 28.479 papieren kranten. De krant wint dus ook het meeste terrein bij de kwaliteitskranten.

Ook De Morgen ging er op vooruit. Er kwam een half procent bij tot 53.416 papieren en digitale exemplaren. Het Laatste Nieuws (plus De Nieuwe Gazet), net als De Morgen een titel van De Persgroep, hield voor de papieren kranten het best stand, met 0,3 procent minder verspreiding of 284.441 papieren kranten in totaal. Dankzij de digitale kranten steeg de totale oplage met 0,03 procent tot 287.169. Hiermee presteert het dagblad het best onder de populaire kranten.

De kranten van Mediahuis, de fusie van de kranten van Corelio en Concentra, tekenden allemaal een daling op. Het Belang van Limburg verloor 1,87 procent of 1.787 exemplaren tot 93.678. Voor de print daalde de verspreiding vorig jaar met 3,2 procent tot 91.695. De Gazet van Antwerpen gaf 1,16 procent prijs tot 92.558 digitale en papieren exemplaren.

De Standaard verloor 0,3 procent tot 98.908 exemplaren op beide formats. Bij Het Nieuwsblad (plus De Gentenaar) daalde de dagelijkse verspreiding van papieren en digitale kranten 0,68 procent tot 256.029 stuks.

Op de Franstalige krantenmarkt blijft de situatie dramatisch: de verspreiding daalde met 3,18 procent tot 368.624 stuks. De papieren verkoop verloor zelfs 5,61 procent tot 356.998. La Dernière Heure/Les Sport is de grootste verliezer, met een daling van de totale verspreiding van 7,97 procent.

In heel België gaf de krantenmarkt, print en digitaal, 1,25 procent prijs tot 1.290.004 stuks.

Bron : DeRedactie.be