De Vlaamse magazinemarkt blijft krimpen. De verkoop van weekbladen in Vlaanderen in de periode van 1 juli 2014 tot 31 juni 2015 daalde met 1,13 procent. Dat blijkt uit de nieuwe cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De grootste achteruitgang bij de Vlaamse weekbladen is er voor Story, dat in de bewuste periode meer dan 23 procent verloor, tot een verkoop van 90.669 exemplaren. Ook Flair (-17,16 procent) en P-magazine (-16,8 procent) blijven dalen, met respectievelijk nog 66.002 en 26.545 verkochte exemplaren.

Dag Allemaal blijft het grootste betalende weekblad met een verkoop van 292.730, weliswaar 7,25 procent minder dan een jaar eerder.

Humo (-12,14 procent) haalt nog maar  108.798 exemplaren en Tv-familie verliest 6 procent en bereikt nog 75.282 gezinnen. Ook Libelle verliest lezers: 3,68 procent minder, tot 195.335.

Opvallende stijger is Teve-Blad, dat maar liefst met 56,21 procent wint en iets meer dan 199.000 keer over de toonbank ging. Ook Knack gaat omhoog, al is dat maar met 0,53 procent, iets meer dan 100.000 gezinnen lezen het weekblad.

De markt van maandbladen daalde in dezelfde periode met 2,38 procent. Uitschieters waren Joepie, dat eind april werd omgevormd tot maandblad (-32,68 procent tot 26.044), Royals (-17,55 procent tot 11.236) en Psychologie Magazine (-17,38 procent tot 5.737). Marie-Claire won meer dan 5 procent en heeft nu een oplage van 12.961. (CIM)