Het Federaal Voedselagentschap heeft het afgelopen anderhalf jaar meer dan 100 klachten gekregen over online aangekochte voeding, meestal gaat het om voedings­supplementen. Dat schrijft Le Soir.

Maar die middelen zijn volgens het Voedselagentschap niet altijd zonder gevaar. Vaak komen ze uit het buitenland en zijn ze niet erkend.

Belgen kopen graag voeding via het internet. Uit cijfers van handelsfederatie Comeos blijkt dat ongeveer 31 procent van de Belgen dit wel eens doet. Om de kwaliteit van deze producten te controleren, heeft het Federaal Voedselagentschap (FAVV) een speciale cel opgericht: de cel e-commerce. Sinds de start van de cel in januari 2018 ontving het FAVV al meer dan 100 klachten. Het gaat vooral over voedingssupplementen.

"De klachten bereiken ons via verschillende wegen", zegt Liesbeth Vande Voorde van het Federaal Voedselagentschap (FAVV). "De meeste komen van consumenten zelf, maar ook van andere overheden of via informatie die verkregen wordt van andere lidstaten."

" De meeste klachten gaan over voedingssupplementen", vervolgt Vande Voorde, "want die zijn niet altijd zonder risico." Daarom wil het FAVV de consumenten ook waarschuwen. (VRTNWS)