De werkgroep Onderwijs & Ondernemen van Voka Kempen Midden organiseert samen met het Sancta Maria Instituut Kasterlee (SMIK) het eerste ‘Broodje Ondernemen’. Het concept is simpel: een aantal Kempense bedrijfsleiders trekken tijdens de middagpauze met hun brooddoos richting school en eten samen met de studenten hun boterhammetjes op. ‘Tijdens een informele babbel willen we studenten op die manier helpen bij het maken van een juiste studiekeuze’, zegt mede-initiatiefnemer en ondernemer Cor Wintermans.

Als werkgeversorganisatie is het voor Voka van groot belang dat er een goede aansluiting is tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. De leerlingen van vandaag zijn immers onze toekomstige werkkrachten, ondernemers of bedrijfsleiders. Dat jongeren goede keuzes maken in functie van talenten, interesses en de noden van de arbeidsmarkt is hierbij essentieel.

Cor Wintermans, zaakvoerder van de Machinefabriek in Kasterlee en Wim Daems, leerkracht aan het SMIK, kwamen met het initiatief ‘Broodje Ondernemen’ op de proppen. ‘Door samen met de studenten aan tafel te gaan, kunnen we hen bijbrengen wat de bedrijfswereld vraagt en biedt’, vertelt Wintermans. ‘Welke type jobs er allemaal bestaan en welke kennis en kunde iemand daarvoor nodig heeft. We kunnen ook uitleggen welke attitudes een bedrijf verwacht en wat het verschil is tussen werken voor een KMO en een multinational.

Tenslotte geven we de jongeren ook uitleg over wat het betekent om zelf een zaak te starten.’ Leerlingen die vragen hebben over de bedrijfswereld waarin ze later terecht komen, kunnen die stellen aan ondernemers en bedrijfsleiders. ‘We zorgen voor een mix van verschillende bedrijven’, legt Daems uit. ‘Studenten kunnen aan tafel met bedrijfsleiders uit de maakindustrie en uit de dienstensector. Maar er zal bijvoorbeeld ook een advocaat mee aanschuiven.’

Win-win

Tijdens het eerste ‘Broodje Ondernemer’ op 21 november in het Sancta Maria Instituut Kasterlee zullen naast Cor Wintermans van de Machinefabriek onder meer de bedrijfsleiders van Glacio-Ijsboerke, Inoxal, SITA, en advocaat Marc Merrie aanwezig zijn. ‘De gedrevenheid bij leerkrachten en directie om meer samen te werken met de bedrijfswereld is erg groot’, weet Wintermans.

‘Met initiatieven zoals ons ‘Broodje Ondernemen’ creëren we een leeromgeving voor alle partijen en een win-win-situatie voor leerlingen, leerkrachten, scholen en bedrijven. Want ook de ondernemers winnen hier. Voor ons is het heel belangrijk om kennis te maken met deze ‘new generation’ van knappe koppen met frisse ideeën.’

Rol van Voka

Voka Kempen wil mee haar schouders zetten onder de hervorming van het onderwijs. ‘Het bedrijfsleven heeft nood aan technisch geschoolde mensen en die zijn maar ter beschikking als jongeren meer en bewust kiezen voor het technisch onderwijs’, zegt Guido Evens, adviseur onderwijs en ondernemen.  ‘Om de samenwerking tussen bedrijven en scholen te bevorderen, werkt Voka via haar lokale netwerken met vijf promotoren onderwijs.

Waar Voka Kempen vooral aan een draagvlak werkt voor betere samenwerkingsverbanden tussen onderwijs en ondernemen en de promotie van technische richtingen, zullen de vijf promotoren plaatselijk contacten leggen met het onderwijs en concrete initiatieven uit de grond stampen.’