De Vlaming staat gemiddeld 59,7 uur per jaar in de file. De directe economische schade van deze files, alleen nog maar voor de piekuren, bedraagt zo'n 500 miljoen euro per jaar of 2 miljoen euro per werkdag.

Dat er dringend actie nodig is naar een efficiënter mobiliteitsbeleid, werd vandaag nogmaals bevestigd nadat een ongeval met meerdere vrachtwagens de E313 is ter hoogte van Herentals-West in de richting van Antwerpen volledig versperde.

Voka – Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, Kempen als Limburg vragen doorbraken in de grote mobiliteitsprojecten van Vlaanderen. Hoe langer we blijven stilstaan, hoe verder we er als economisch aantrekkelijke regio op achteruitgaan.

Terwijl onze buurlanden actie ondernemen door rijstroken en nieuwe autostrades bij te bouwen, spitsstroken aan te leggen, ... blijft België achter. Het verkeersbeleid zit met andere woorden zelf volledig vast in de file, actie blijft uit. Voka vraagt de beleidsmakers om hier dringend de broodnodige verandering in te brengen.

Ons land kent teveel grote mobiliteitsprojecten waar dringend schot in de zaak dient te komen. Denken we in Limburg aan de realisatie van de Noord-Zuid en de verbreding van de E314 en de E313, één van de belangrijkste verkeersaders in Limburg en Vlaanderen, die goed is voor ongeveer één vierde van de totale filekost.

De Oosterweelverbinding voor Antwerpen en de massale fileproblemen op de Brusselse ring. In de Kempen zijn er nog nooit zo lange files geweest als in 2016. Elke dag dat er geen oplossing komt voor de Antwerpse/Kempische en Limburgse mobiliteitsproblemen betekent 1 miljoen euro verlies.

Een studie van de OESO berekende dat een beter mobiliteitsbeleid België 2 procentpunt extra groei zou kunnen opleveren. Het is een morele verplichting van onze beleidsmakers om eindelijk de handen uit de mouwen te steken. (voka)

Foto archief NNieuws.