Voka Kempen is blij dat de elektrificatiewerken aan de spoorlijn Herentals-Mol in april eindelijk van start gaan.

‘Dit is een dossier dat al jaren aansleept en waarin de Kempen stiefmoederlijk behandeld werden’, zegt Jan Hendrickx, algemeen directeur van Voka Kempen. ‘Als lokale Kamer van Koophandel hebben we, samen met andere actoren uit de regio, altijd gehamerd op het belang van deze elektrificatiewerken. We zijn dan ook zeer tevreden dat we onze slag eindelijk thuis gehaald hebben.’

Infrabel had de aanvang van de werken, waarvoor toenmalig minister Vervotte in oktober 2011 het licht al op groen zette, voorlopig ‘on hold’ gezet. Reden was de onzekerheid die er was omtrent de beschikbare budgetten voor de komende jaren. Bij de begrotingscontrole van vorige week maakte de regering 400 miljoen euro kredieten voor de spoorwegsector, die in januari tijdelijk bevroren waren, opnieuw vrij. Daardoor zal infrastructuurbeheerder Infrabel nu dan toch doorgaan met de geplande werken.

Overvolle treinen
‘Het uitblijven van de elektrificatiewerken is een groot probleem voor de regio’, vertelt Hendrickx. ‘De verouderde dieselstellen die nu op de lijn gebruikt worden hebben de neiging regelmatig in panne te vallen.

Dieselvervoer betekent ook dat iedereen die vanuit Geel, Mol of Limburg komt, en naar Brussel of Antwerpen wil, in Herentals moet overstappen. Tot slot bleven de Kempenaars op deze manier voorbij Herentals ook verstoken van de ruime en comfortabele dubbeldekkers. Wat maakt dat vooral tijdens de spits de dieseltreinen vaak overvol zitten.’

Steun
Door de geplande elektrificatie zijn deze problemen tegen het voorjaar van 2015 van de baan, wat zeer goed nieuws is voor de Kempense treinreizigers en de bedrijven waar ze werken.

‘Het bleek uiteindelijk toch bijzonder belangrijk dat Voka en de verschillende streekactoren uit de Kempen dit dossier blijvend onder de aandacht hebben gebracht van de bevoegde minsters’, besluit Hendrickx. ‘De jongste maanden dreven we de druk op en schreven we verscheidene brieven aan minister Magnette.

We zijn ook oprecht blij dat we in dit dossier heel wat steun kregen van lokale politici. Het heeft wat voeten in de aarde gehad, maar uiteindelijk zetten we met deze goedkeuring een belangrijke stap vooruit. Het project zal zorgen voor een betere spoorontsluiting waardoor treinreizigers uit de Kempen en Noord-Limburg niet alleen vlotter en comfortabeler, maar vooral ook stipter zullen kunnen sporen.’