De koersval van het aandeel Volkswagen-Audi op de beurs van Frankfurt is opgelopen tot meer dan twintig procent, nadat de groep heeft toegegeven dat het in de VS heeft vals gespeeld bij milieutesten.

De automaker heeft in de VS software ingebouwd in dieselwagens waarbij de uitstootbeperking van schadelijke gassen enkel wordt ingeschakeld bij testen.

De Duitse autoconstructeur heeft toegegeven dat wereldwijd 11 miljoen diesels de bedrieglijke software bevat die enkele dagen geleden in de Verenigde Staten werd ontdekt.

'De toepassing zit ook in andere wagens van de groep', zegt Volkswagen in een persbericht. Tot die groep behoren naast het merk Volkswagen ook Audi, Skoda, Seat en Porsche.

Er dreigen boetes tot 16 miljard euro in het slechtste geval.

Volkswagen gaf opdracht tot een extern onderzoek naar het dossier. Ceo Martin Winterkorn verontschuldigde zich publiekelijk voor het vals spelen.

De groep heeft de verkoop van dieselwagens in de VS voorlopig opgeschort.

Audi heeft ook een fabriek in Brussel, waar de A1 wordt gebouwd. Die wordt evenwel niet uitgevoerd naar de VS.
Berlijn wil weten of ook in Duitsland en Europa is vals gespeeld

De Duitse regering heeft van de autobouwers intussen informatie gevraagd die duidelijk moet maken of ook in Duitsland vals is gespeeld met de gemanipuleerde tests rond uitstootnormen, zoals in de VS is gebeurd.

"We verwachten van de autoconstructeurs betrouwbare informatie zodat de bevoegde autoriteit kan nagaan of vergelijkbare manipulaties zijn gebeurd in Duitsland of Europa", aldus de woordvoerder van het ministerie van Milieu.

Vicebondskanselier Sigmar Gabriel is scherp. "Dat dit een ernstig voorval is, is duidelijk", zegt hij. "Maar ik ben er zeker dat het bedrijf de zaak snel helemaal zal opklaren en de mogelijke schade weer goed zal maken." Hij gelooft niet dat het voorval de reputatie van de Duitse industrie een knauw zal geven. "Made in Germany" blijft volgens hem wereldwijd voor kwaliteit staan.

De Europese Commissie neemt de zaak ernstig, maar denkt dat het "nog te vroeg om te zeggen of er al dan niet snel bijzondere toezichtsmaatregelen genomen moeten worden en of ook in Europa op de markt gebrachte Volkswagen-voertuigen bij de zaak betrokken zijn", zegt een woordvoerder. (vrt)