Woensdagavond werd in de VOLT uitzending (VRT één) een Volvo XC60 getest om na te gaan of wat de reclameboodschap aangeeft, ook echt werkt. De eerste test doorstond de Volvo met glans. De auto remde accuraat vanzelf wanneer een voorligger plots remde. Volvo City Safety werkt sowieso  correct.

Het systeem maakt gebruik van laserstralen die uitgezonden worden bovenaan de voorruit en die op een reflecterend oppervlak (zoals achterlichten of een reflecterende nummerplaat) terugkaatsen en door een sensor geregistreerd worden. Daardoor wordt de afstand gemeten ten opzichte van een voorligger.

Als een aanrijding waarschijnlijk is, zet City Safety eerst het remsysteem op scherp. Als de bestuurder echter nog geen actie onderneemt en een aanrijding onvermijdelijk wordt, dan remt City Safety zelfstandig hard af. Als de relatieve snelheid tussen de auto en het obstakel lager is dan 15 km/h, dan kan de auto zodanig afremmen dat de aanrijding voorkomen wordt. Bij hogere relatieve snelheden is City Safety niet in staat om de aanrijding te voorkomen, maar zal het de botssnelheid reduceren.  City Safety werkt enkel op voertuigen die zich recht voor de auto bevinden.

Domme 'VOLT-plastic-koe' als test : een giller

In de tweede test slaagde Volvo volgens VOLT minder. Maar dit is een foute conclusie. Er werd een kunststof voorwerp in de vorm van een (kleine) koe op de rijweg geplaatst. Noch City Safety, noch Pedestrian Detection with Full Auto Brake zijn ontworpen om ongevallen te voorkomen met plastic voorwerpen die geen menselijke vorm hebben. Voor City Safety is een reflecterend object nodig. Pedestrian Detection werkt met een camera en een radar en gebruikt een algoritme dat menselijke silhouetten herkent (sinds kort ook uitgebreid met fietsers). Met andere woorden: de koe werd correct niet herkend als een menselijke vorm. Het oordeel van VOLT is hier onterecht.

Kortonnen dozen als test : te gek

Hetzelfde geldt voor de derde test. Er werd een muur van kartonnen dozen op de rijweg geplaatst. Het is normaal dat de Volvo daar doorheen rijdt, omdat City Safety alleen remt voor voorwerpen die het laserlicht reflecteren. Ook hier is het oordeel van VOLT onterecht.

De vierde test van VOLT tenslotte mislukte: de Volvo XC60 was voorzien van Pedestrian Detection with Full Auto Brake (wat een optie is), remde niet af voor een voetganger die plots de straat kwam oversteken. Zoals aangekondigd in de uitzending heeft het systeem zijn beperkingen, bv. als de bestuurder accelereert of maar licht aan het stuur draait, detecteert het systeem dat de chauffeur een manoeuver uitvoert (en dus in controle is) en zal de auto niet vanzelf remmen.

"Met slimme interactie en nieuwe, geavanceerde oplossingen blijft VOLVO haar steentje bijdragen aan het vermijden van aanrijdingen. Bovendien hebben ze met hun recentste Volvo-modellen het aantal middelzware tot zware verwondingen met twee derde kunnen verlagen in vergelijking met de oudere modellen. VOLVO werkt voortdurend aan nieuwe oplossingen die dit cijfer nog verder kunnen terugdringen", aldus Thomas Broberg - Senior Safety Advisor bij Volvo Car Group.  Foto's Nnieuws.

http://www.een.be/programmas/volt/reclametest-volvos-automatische-remsysteem