Consumenten die klachten hebben over een bedrijf of handelszaak kunnen vanaf maandag bij één centrale ombudsdienst terecht. De dienst zal als aanspreekpunt voor de verschillende bestaande diensten fungeren en klachten ofwel doorsturen ofwel zelf behandelen.

Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) kondigde de komst van de centrale dienst begin dit jaar al aan. Vanaf maandag is hij operationeel. De dienst komt er op uitdrukkelijk verzoek van Europa.

De ombudsdienst heeft twee opdrachten. Bij de dienst zullen mensen enerzijds informatie kunnen inwonnen over hun rechten en plichten als consument. "Daarnaast wordt de dienst "een uniek loket waar de consument zich toe kan richten wanneer hij of zij een geschil op buitengerechtelijke wijze behandeld wil zien", zegt Peeters.

De Consumentenombudsdienst (COD) moet ervoor zorgen dat de vraag tot bemiddeling bij de juiste dienst terechtkomt, of zal de vraag zelf behandelen. "De consument heeft hiervoor geen advocaat nodig, de procedure is eenvoudig en er volgt een snelle behandeling", verzekert Peeters.

De huidige zes ombudsdiensten - voor telecommunicatie, post, energie, treinverkeer, banken en verzekeringen - blijven bestaan, maar worden samengebracht op één locatie.

De Consumentenombudsdienst is via de website, e-mail, fax, telefoon of brief bereikbaar. Mensen kunnen ook persoonlijk langs gaan in Brussel. (vrt)

Hoe te bereiken?

De Consumentenombudsdienst is gevestigd in de Koning Albert II-laan 8 in Brussel,  te bereiken via

www.consumentenombudsdienst.be
contact@consumentenombudsdienst.be
telefoon: 02 702 52 00
fax: 02 808 71 29