[pic=99_1252155213.jpg]De online wereld heeft er een nieuwe manier van geld verdienen bij: de verkoop van vrienden op sociale netwerken, zoals Facebook (wereldwijd 200 miljoen gebruikers) en Twitter (uitgegroeid tot meer dan 50 miljoen gebruikers). Het Australische bedrijfje uSocial verkoopt op afroep internetvrienden aan marketing- en reclamebureaus. „Voor 177,30 dollar (124 euro) voegen we duizend vrienden aan uw Facebook-account toe”, zo luidt de belofte. Duizend volgelingen op Twitter levert het bedrijf voor 87 dollar. De marketingwaarde van een grote schare Twittervrienden, staat op uSocial.net, is minstens tien cent per gebruiker per maand. uSocial beweerde begin augustus nog dat het 25.000 vrienden geleverd zou hebben aan de Twittersite van Michael Jackson. Reclamebureaus zijn geïnteresseerd in de mogelijkheden van sociale netwerken, omdat ze rechtstreeks toegang bieden tot een geselecteerde doelgroep. Zo kunnen bedrijven gericht online campagne voeren, ter aanvulling op virale campagnes op videosites of betaalde advertenties bij de zoekresultaten van Google of Bing, Microsofts zoekmachine. Het bedrijfje uSocial belooft op Facebook ook „pakketten” van 5.000 of 10.000 (à 1.167 dollar) vrienden te kunnen leveren „in een paar weken tijd”. Het verkrijgt de vrienden door uitnodigingen te sturen uit naam van de opdrachtgever. Wie niet geïnteresseerd is, kan de uitnodiging weigeren. Vermoedelijk is dit in strijd met de gebruiksvoorwaarden van Facebook. Het is niet toegestaan om van de inloggegevens van een andere gebruiker gebruik te maken. Verschillende sociale netwerksites, zoals Digg.com en Yahoo Buzz, hebben al geprobeerd het Australische bedrijfje te weren. Daar bood uSocial stemmen van gebruikers te koop aan. Zo konden reclamebureaus hun commerciële boodschap ‘omhoog prijzen’.(belga)