[pic=659_1285234035.jpg]Wie regelmatig met de trein reist, kan erover meespreken: een reisgenoot die druk aan het bellen is en de hele wagon laat “meegenieten” van het gesprek. Zoiets scoort hoog op de irritatieladder, maar waarom vinden we dat zo irritant?Een groep Amerikaanse onderzoekers van de universiteit van Cornell heeft ontdekt dat ons concentratievermogen daalt wanneer we iemand horen telefoneren. Het feit dat we slechts één kant van het verhaal horen, speelt hierin een doorslaggevende rol.Voor de studie lieten de onderzoekers twee opgenomen gesprekken afspelen. Bij het eerste gesprek was alleen een monoloog te horen, bij het tweede gesprek kregen proefpersonen de volledige dialoog te horen.Tezelfdertijd moesten de proefpersonen enkele computeractiviteiten uitvoeren. En wat bleek? Wie naar de monoloog luisterde, werkte de opdrachten veel slechter af.“Ons brein heeft de neiging om voorspelbare dingen te negeren en meer aandacht te besteden aan dingen die onvoorspelbaar zijn”, zegt onderzoekster Lauren Emberson op de site van Daily Mail. “Een dialoog is gemakkelijk om volgen en vrij voorspelbaar, maar bij een telefoongesprek horen we slechts één kant van het verhaal”, aldus Emberson.Het is volgens haar heel moeilijk om een boek of krant te lezen tijdens een telefoongesprek, omdat de aandacht ongewild naar dat gesprek wordt gezogen.[i]Bron : DeRedactie.be[/i]