Dat is een vraag die professionals zich regelmatig stellen. Heeft het zin om spontaan je CV naar een bedrijf te sturen of belandt die sowieso in de prullenbak? Het vergt wat tijd, maar kan toch wel een verschil maken volgens staffing specialist Walters People.

Spontaan solliciteren: waarom?

De bedoeling van een spontane sollicitatie is om je te richten naar bedrijven die je écht interesseren en die het meest aansluiten bij je eigen waarden en interesses.

Bovendien kan een spontane sollicitatie ook vleiend werken bij een organisatie: je toont je oprechte interesse in het bedrijf en je maakt duidelijk dat je graag bij hen aan de slag wil.

Door spontaan te solliciteren heb je uiteraard minder te maken met concurrentie van andere kandidaten. Je profiel zal dus niet vergeleken worden met andere sollicitaties, zoals dat bij een openstaande vacature wel het geval is.

Spontaan solliciteren levert misschien niet onmiddellijk het gewenste resultaat op, maar het geeft je toch de kans om "een zaadje te planten" bij je potentiële werkgever. Is je profiel interessant, dan zal hij zich dat ook herinneren en kan je daar op termijn de vruchten van plukken. Niet alle openstaande vacatures worden immers online gepubliceerd, dus er is altijd kans dat je profiel direct aanslaat.

Spontaan solliciteren: hoe?

Zodra je beslist om een spontane sollicitatie uit te sturen, is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Dit soort sollicitaties vergt veel meer tijd dan reageren op een advertentie, omdat je bij een spontane sollicitatie allereerst de juiste persoon in de organisatie moet identificeren, z'n contactgegevens moet vinden, de bedrijfscultuur moet begrijpen, en de nodige opvolging moet doen.

Een bijgewerkte CV is uiteraard essentieel. Zorg ervoor dat deze overeenstemt met de cultuur van het bedrijf in kwestie. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde functietitel als wat de organisatie doorgaans gebruikt, en zorg ervoor dat de waarden die de organisatie uitdraagt, ook terug te vinden zijn in de soft skills op je CV.

Onderzoek op LinkedIn wie de geschikte persoon is om je spontane sollicitatie naartoe te sturen. Dat kan de HR Manager zijn, maar evengoed de manager van de afdeling waar je graag wil werken. Denk bijvoorbeeld aan de Finance Manager of de Marketing Manager.

Personaliseer je bericht en leg bondig uit waarom jouw profiel interessant zou kunnen zijn om zijn of haar team te vervoegen. Hoe meer je weet over de organisatie en de persoon die je aanspreekt, hoe preciezer en relevanter je kan zijn in je betoog.

Aarzel niet om je spontane sollicitatie ook op te volgen en je motivatie te herhalen. Denk eraan dat een persoonlijke aanpak belangrijk blijft. Bel of mail, maar ga je contactpersoon ook niet stalken.

Krijg je niet onmiddellijk reactie, dan kan je altijd op een later tijdstip opnieuw contact opnemen naar aanleiding van bijvoorbeeld iets nieuws over de organisatie of binnen de sector. Zo kan je even polsen of dit eventueel een kans biedt op een job voor jou.

Tot slot: gebruik je netwerk. Laat kennissen of ex-collega's die werken in organisaties die jou interessant lijken weten dat je op zoek bent. Zij kunnen je net dat extra duwtje in de rug geven.