Wereldwaterdag staat in het teken van waterbesparing. Dat tonen ook 10 hogescholen en campussen die op 22 maart een maaltijd aanbieden met een lage watervoetafdruk en een lage ecologische voetafdruk.

De actie past binnen de campagne rond de watervoetafdruk, een initiatief van Ecolife, Velt en WWF met de steun van de Vlaamse Overheid. De geranten en cateraars kiezen bewust voor lokale,seizoensgebonden bio producten. Sodexo, cateraar in een aantal hogescholen, is overtuigd van de noodzaak om duurzame voeding hoger op de agenda te krijgen en zet zich actief in op wereldwaterdag..

 

Ecolife, Velt en WWF voeren dit jaar een campagne rond de watervoetafdruk. Hiermee vragen ze aandacht voor duurzame en waterarme voeding, waarbij water- en energie-intensieve producten niet of slechts in beperkte mate worden gebruikt. De watervoetafdruk is een maat voor het waterverbruik van een product gedurende de hele productiefase en bedraagt 7400 liter per Belg en per dag. 75 procent van onze watervoetafdruk is te wijten aan onze voeding; gewassen verbruiken immers vele liters water tijdens hun groei.

 

In samenwerking met de betrokken hogescholen en met cateraar Sodexo in 6 hogescholen organiseren de campagneorganisaties een echte wereldwaterdag in de studentenrestaurants op 22 maart. De koks bereiden gezonde, ecologische gerechten. Opvallend is dat de maaltijden vleesarm zijn, maar boordevol heerlijke lokale en seizoensgebonden groenten en vruchten zitten, smaakvol klaargemaakt en verleidelijk gepresenteerd. Ook bioproducten prijken hier en daar op het menu. Als er gekozen wordt voor producten uit verre landen (koffie, thee, etc.), dan speelt vooral fair trade een rol.

 

Alle deelnemende scholen samen besparen 39.684 m² ecologische voetafdruk en 4.700.520 l water. Dit betekent 4 hectaren of 8 voetbalvelden vruchtbare aarde gespaard en bijna 5.000 m³ water of 20 zwembaden van 25m op 10m. En dit allemaal op 1 middag.

 

Precies op Wereldwaterdag publiceert WWF ism Ecolife een rapport over de watervoetafdruk van België. Het rapport toont aan dat België bij de koplopers hoort wat betreft het verbruik van verborgen water.

 

Eau, my god!”, Wereldwaterdag bij Sodexo

Omdat Sodexo veel belang hecht aan haar waterverbruik werkt het bedrijf mee aan de actie van Velt, Ecolife en WWF rond de watervoetafdruk. Zo voorziet Sodexo voor de Wereldwaterdag op 6 hogescholen een speciaal menu met lage watervoetafdruk: “Gratin van volkoren pastabechamelsaus met Belgische kipham en champignons – lokale bio appel”. Via dit duurzaam en waterarm menu bespaart Sodexo maar liefst 1.100 liter water en 12 m² per maaltijd. Voor de 2.700 maaltijden samen betekent dit een enorme verlaging van de water- en ecologische voetafdruk: een besparing van 2.970.000 liter water, en 32.400 m²!

Iedereen is verantwoordelijk voor ons hoge waterverbruik. Daarom ontwierp Sodexo affiches en infostanden die de studenten aantonen dat de keuze van de juiste voeding een directe impact heeft op onze watervoetafdruk. Dit project wordt later uitgebreid naar alle Sodexo-uitbatingen. Want water is heilig en moet gekoesterd worden. Het is de verantwoordelijkheid van elk van ons.

Het besparen van water is een van de pijlers van Sodexo’s plan voor duurzaam ondernemen: het “Better Tomorrow Plan”. Zo loopt in alle bedrijfsrestaurants waar Sodexo aanwezig is de sensibilisatiecampagne “Eau, my god!”. De productie van voedsel vereist immers een aanzienlijk waterverbruik. Door het toepassen van audits en corrigerende maatregelen, de installatie van waterbesparende installaties en systemen voor de opvang en recyclage van water en afvalwater tracht Sodexo het waterverbruik in al haar uitbatingen zo laag mogelijk te houden.

Sodexo, die de catering verzorgt in meer dan 1000 restaurants in België in bedrijven, onderwijs en de gezondheidssector, zet duurzame voeding hoog op de agenda. Dat betekent niet dat elke maaltijd op dit moment ecologisch is, maar een goed onderbouwd stappenplan moet daar in de toekomst verandering in brengen. De milieuorganisaties, de cateraar en de hogescholen vullen elkaar perfect aan in deze campagne; ze spelen elk hun specifieke rol.

 

Het doel van deze actie is enerzijds studenten bewust maken van het belang van een duurzame maaltijd en anderzijds koks en geranten tonen dat een ecologische maaltijd tegelijkertijd lekker, aantrekkelijk en gezond kan zijn… en bovendien helemaal niet moeilijk om klaar te maken. Velt en Ecolife ondersteunen de koks bij hun stappen naar een meer duurzaam menu via berekeningen, checklists en een stappenplan. Deze informatie is gebundeld in een draaiboek catering.

 

Alle campagnematerialen kun je raadplegen op www.watervoetafdruk.be.