De afgelopen weken kreeg het gemeentebestuur vragen over Kraanschot. De volgende werken werden tussen oktober 2012 en mei 2013 uitgevoerd:
- verbreden van het bestaand fietspad
- versmallen van de asfaltverharding tot 3 meter
- het aanleggen van een tweesporenverharding in beton
De deadline van februari 2013 werd niet gehaald omwille van de weersomstandigheden in de winter en het voorjaar. Als het weer wat meezit kan de weg nu op korte termijn weer worden opengesteld voor lokaal, recreatief en landbouwverkeer. Kraanschot is niet bestemd als verbindingsweg tussen Tielen en Turnhout. Op het einde is nog een stuk onverharde weg in slechte staat. Dit ligt op het grondgebied van Turnhout en valt buiten de bevoegdheid van de gemeente Kasterlee.
Het gemeentebestuur diende in 2011 een regularisatieaanvraag in om de asfaltverharding met een breedte van 6 m te behouden. Dit werd echter geweigerd door het Agentschap Ruimte en Erfgoed. Na overleg met de betrokken administraties werd een nieuwe aanvraag ingediend die rekening hield met de door hen gestelde voorwaarden. De aan het gemeentebestuur opgelegde voorwaarden waren onder meer:
- De weg mocht nog maximaal 3m breed zijn. De rest (tot 2.40m breed) moest worden opgebroken en vervangen door een verharding met voedselarm zand.
- De oostelijke wegberm van de weg moest langs de westzijde uitgebreid worden met 0.50m, als compensatie voor het verlies aan berm voor de uitbreiding van het fietspad.
- De nieuwe wegberm moet beplant worden met streekeigen en standplaats geschikte soorten zoals spork en lijsterbes. De aanleg van het laatste deel diende te gebeuren via een rijsporenverharding. “Ecologisch gezien zal de nieuwe weg een minder harde fysische barrière vormen dan de huidige brede asfaltweg: de ruimte tussen de 2 sporen kan immers ook gedeeltelijk begroeien.”
De grond die werd gebruikt om de bermen aan te vullen, heeft nog niet voldoende de kans gehad om te verdichten. Het gemeentebestuur zal dit van nabij opvolgen en rekent op begrip van de gebruikers voor de nu nog zachte bermen.
Omdat het in Kasterlee de eerste keer is dat een weg op deze manier wordt aangelegd, is het moeilijk te voorspellen wat de impact is van de in de vergunning opgelegde voorwaarden op de levensduur van de versmalde asfaltstrook en op de bermen.