In twee uitgaves van 'Zo leefde Ginderbroek' herdenkt het Wijkcomité Ginderbroek de kunstenaar Jan Dries (Mol, 1925 – Zoersel, 2014). Uitgave 28a handelt over de kunstenaar en zijn jeugdwerken, 28b laat je kennismaken met zijn marmeren beelden. De uitgaves zijn te koop in de Molse Kamer voor Heemkunde, 't Getouw, Molenhoekstraat 2, 2e verdieping. De kostprijs bedraagt 2,50 euro per exemplaar.

In Mol staan 2 prachtige marmeren beelden van Jan Dries opgesteld: het werk 'Golfslag (1995)' vind je in de inkomhal van 't Getouw, 'Schaduw van het Licht (2004)' kreeg een plaats op het Statieplein.

Jan Dries
Jan Dries wordt in 1925 in Mol geboren waar hij les volgt aan de plaatselijke tekenschool. Tussen 1947 en 1955 vervolmaakt hij zich aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten in Antwerpen.

Aanvankelijk legt Jan Dries zich toe op keramiek. Hij is ook actief in het Antwerpse kunstenaarsmilieu en wordt onder andere stichtend lid van het collectief G58 dat met een grote tentoonstelling op de zolder van het Hessenhuis een nieuw hoofdstuk schrijft in de naoorlogse geschiedenis van de abstracte kunst in België.

In 1974 neemt Dries deel aan de overzichtstentoonstelling 'Belgische Beeldhouwkunst' in het Middelheimmuseum. Zijn bekendste werk was de 'meditatieve ruimte' die hij ontwierp voor het Theaterplein in Antwerpen.

Marmeren beelden
Naast zijn monumentale werken is Jan Dries vooral gefascineerd door het witte Carraramarmer waarmee hij zijn 'meditatieve stenen' maakt. Hij zoekt met zijn eenvoudige abstracte vormen naar een optimaal spel tussen licht en donker. Dat onderzoek naar de manier waarop licht en materiaal zich verhouden, is trouwens een constante in zijn hele carrière.

In 1986 ontvangt Dries de Prijs Vlaamse Gemeenschap voor zijn kunstenaarsloopbaan en in 1987 de onderscheiding van Ridder in de Kroonorde.