In 2014 is het aantal bezoekers in overdekte winkelcentra in België met enkele procenten gedaald. Klanten kochten echter meer, waardoor de gemiddelde omzet toch met één procent steeg in het voorbije jaar.  Het aantal bezoekers daalde in 2014 met 2,6 procent ten opzichte van 2013, maar omdat de gemiddelde uitgave met 3,7 procent steeg konden de winkelcentra toch betere omzetcijfers voorleggen. Dat blijkt uit de jaarcijfers van vastgoedbedrijf Group Hugo Ceusters-SCMS.

Vooral op het einde van het jaar waren er minder bezoekers, met een terugval in de maanden van september tot en met december. Vooral in september (-7,9 procent) en november (-7,1 procent) kwamen er een stuk minder shoppers over de vloer. Dat was vooral te wijten aan het goede weer in het najaar. De hogere temperaturen zorgden voor minder bezoekers en voor minder omzet bij de modewinkels.

Dankzij een hogere gemiddelde uitgave waren de cijfers toch nog positief: "Bij de grootste shoppingcenters zien we zo door de jaren heen dat iets meer dan de helft van de bezoekers er tussen 25 en 125 euro spendeert.

Zo'n 10 procent geeft minder uit dan 25 euro, gemiddeld 40 procent geeft meer uit dan 125 euro", zegt Hans van Laer, marketingmanager en head of research bij Group Hugo Ceusters-SCMS. (RetailDetail)