De winkeliers zijn teleurgesteld over de voorbije zomersolden. Dat zeggen belangenorganisaties, op de voorlaatste dag van de koopjesperiode. De leden van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) rapporteren een omzetdaling van -1,5 procent tegenover vorig jaar, die van Comeos een van -2 procent en die van Unizo zelfs een van -6 procent.
De oorzaak is volgens hen het weer.
Unizo en het bij haar aangesloten Mode Unie wijzen in de eerste plaats op het weer als oorzaak van het forse gemiddelde omzetverlies. Begin juli was er veel regen, waardoor zomerartikelen in de rekken bleven liggen.
Later op de maand was het dan weer zeer warm, waardoor potentiële klanten op uitstap gingen in plaats van te gaan shoppen. "De consument lijkt zijn aankopen ook meer gespreid te hebben", zegt woordvoerster Sanderijn Vanleenhove. "De verkoop in de maanden voor de koopjes liep goed met een omzetstijging met 1,3 procent. Daarnaast waren de zomersolden vorig jaar heel goed met een stijging van 5 procent."
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) wijt de teleurstellende solden eveneens aan het goede voorjaar, waardoor veel consumenten al de nodige zomerspullen in huis hadden. "Ook stellen we vast dat webwinkels steeds vaker kledij aanbieden en dat ze daar succes mee hebben."
Comeos ten slotte, de federatie voor handel en diensten, die de grotere ketens vertegenwoordigt, ziet naast het weer in juli nog een andere verklaring. "Het mooie weer in juni zorgde ervoor dat veel mensen al voor de start van de solden op zoek gingen naar typische zomerstuks. Veel handelaars boden korting bij aankoop van meerdere stuks, zogenaamde koppelverkoop, waardoor klanten het gevoel kregen dat de solden al begonnen waren."
Uit de rondvraag van Comeos bij haar leden bleek nog dat de nieuwe collectie goed verkocht heeft, dat shoppingcentra populair waren door de hevige regen en dat de online verkoop licht steeg. Maar dat laatste woog niet op tegen de algemene omzetdaling. Volgens Comeos hebben de meeste winkels, een dag voor het einde van de koopjesperiode, nog een ruim aanbod aan afgeprijsde artikelen door de mindere verkoop. (unizo/vrt)