Uit onderzoek van Foodservice Alliance, een onafhankelijk studiebureau dat het consumptiegedrag in de Belgische horeca en cateringmarkt volgt, blijkt dat bijna 60% van de Belgen het WK Voetbal actief gaat volgen. Meer dan 600.000 Belgen doet dat op café of op één van de talloze pleinen waar grote televisieschermen zullen geplaatst worden. “Dat is een goede zaak voor de Belgische horeca” zegt Gert Laurijssen, directeur van Foodservice Alliance. “Afhankelijk van de prestaties van de Rode Duivels kan het WK Voetbal voor de horeca dit jaar daardoor tot bijna 100 miljoen extra inkomsten kunnen opleveren.”

Foodservice Alliance deed onderzoek naar de intenties van Belgen tijdens de uitzendingen van het aankomende WK in Brazilië. Zo'n 44 procent van de Belgen zegt daarin het WK Voetbal thuis vanuit zijn zetel te gaan volgen. Het merendeel van de Belgische voetballiefhebbers willen de matchen van 'de Duivels' het liefst in eigen huis bekijken met bier, wijn en chips bij de hand. Meer dan 600.000 landgenoten zijn van plan juist de gezelligheid van het café op te zoeken. En dat is dan alleen nog maar tijdens de matchen van de eerste ronde. Wanneer het geluk aan onze kant is en de Rode Duivels doorstoten naar de kwartfinale of zelfs de halve finale voorspelt Foodservice Alliance dat meer dan anderhalf miljoen Belgen naar buiten zal gaan om de sfeer te proeven.

“Voor de Belgische horecamarkt kan de komende maand een topmoment worden” zegt Gert Laurijssen. “Naarmate de Rode Duivels zullen blijven presteren, zullen Belgen sterker de drang voelen om naar buiten te trekken. 100 miljoen extra zou voor de Belgische cafésector een enorme opsteker kunnen zijn. Alle Belgische cafés samen maken op jaarbasis zo’n 1 miljard omzet. De laatste jaren overigens steeds verder dalend. Op een maand tijd daar opnieuw 100 miljoen aan toevoegen, zou fantastisch zijn om de moeilijke afgelopen jaren goed te maken.”

Wat denken Belgen te gaan doen wanneer de Belgische ploeg haar wedstrijden speelt?

  • Kijkt thuis of bij vrienden naar de matchen                  44%
  • Gaat op cafe om te kijken                                        9%
  • Twijfelt nog tussen thuis kijken of op café                   4%
  • Heeft geen interesse in het WK                                  40%
  • Gaat uit om aan voetbalgekte te ontsnappen                2%

Bron: Foodservice Alliance

Heel wat horecazaken ondernemen intussen de meest creatieve acties om extra klanten aan te trekken. Talloze voedingsproducten in de Belgische driekleur, speciale WK menu’s, gratis vaten bier bij Belgische doelpunten en gratis hapjes tijdens de uitzendingen zijn maar een kleine greep uit de initiatieven. Uit het onderzoek blijkt dat bijna 70% van de Belgen het leuk vindt dat horeca ondernemers met hun producten zoveel aandacht besteden aan de voetbalgekte.

Overigens is de voetbalkoorts nog niet bij iedereen toegeslagen. Vier op de tien Belgen geeft aan het mondiale voetbalevenement, dat van 12 juni tot en met 13 juli in Brazilië gespeeld wordt, helemaal niet te gaan volgen. Clichés worden hiermee bevestigd; van de vrouwelijke deelnemers aan de enquête zegt 1 op 2 dat ze geen interesse heeft in het WK, bij de mannen is dit slechts een derde.

Voor horecagelegenheden die bewust niet inspelen op het WK liggen er daardoor juist andere uitdagingen, blijkt uit het onderzoek. Op de vraag ‘Wat denkt u te gaan doen op het moment dat de Belgische ploeg haar WK wedstrijden speelt?’ antwoordde dubbel zoveel vrouwen als mannen juist uit eten te gaan om de WK-sfeer te mijden. Laurijssen: „Een horecazaak kan er ook heel bewust voor kiezen om een eiland van stilte te worden middenin het voetbalgeweld. Bijna 250.000 mensen geven aan er bewust op uit te trekken om aan de voetbalgekte te ontsnappen!’