Yusen Logistics stimuleert operational excellence door het houden van een jaarlijkse Europese Kaizen competitie. Hierin worden Yusen medewerkers gestimuleerd om initiatieven te ontplooien met als doel de kwaliteit van de logistieke dienstverlening in al haar facetten steeds verder te verbeteren.

De jaarlijkse wedstrijd, waaraan teams van alle Yusen Logistics vestigingen in Europa kunnen deelnemen, is een succesvolle methode gebleken in het bevorderen van de cultuur van continue procesverbetering, geheel in lijn met de Japanse Kaizen-filosofie.

Het winnende Kaizen project kwam vanuit de vestiging in Herentals aan de Atealaan van waaruit Yusen Logistics  voor verschillende automerken (o.a. Toyota, BMW, Scania) auto-onderdelen in-night naar dealerbedrijven in de Benelux distribueert.

Het winnende Kaizen-project is gericht op het dagelijks delen van uitgebreide en duidelijke KPI informatie met alle warehouse-medewerkers.

Dit biedt de warehousemedewerkers inzicht om processen onmiddellijk bij te sturen en problemen te identificeren en daardoor continu de efficiency, kwaliteit en productiviteit te verhogen.

In de afgelopen 5 jaar heeft de groeiende bewustwording en betrokkenheid en van de medewerkers bij de Kaizen cultuur geleid tot de lancering van honderden verbeteringsvoorstellen en praktische initiatieven, en heeft daarmee bijgedragen aan het structureel verbeteren van de dienstverlening in de gehele regio.

Twee Awards
De competitie kent twee Awards : één voor het beste Kaizen verbeterproject en één voor de Kaizen cultuur. Deze laatste Kaizen Culture Award gaat naar de vestiging met het hoogste aantal verbeterprojecten in verhouding tot het aantal medewerkers van die vestiging.

Dit jaar heeft Yusen Logistics een stijging gezien van het aantal Kaizen initiatieven op nagenoeg al haar locaties in Europa.

Tijdens het European Kaizen Event stal Yusen Logistics Polen de show en won de Kaizen Culture Award met meer dan 20% van alle collega's die een Kaizen verbeteringsvoorstel indienden.

De Award voor het beste verbeteringsproject werd –voor het 2e jaar op rij- in de wacht gesleept door Yusen Logistics Benelux in Herentals.

Managing Director van Yusen Logistics Benelux Piet Boogaard reageerde: "In de afgelopen 5 jaar heeft Yusen Logistics Benelux de toepassing van de Kaizen filosofie in alle gelederen van het bedrijf sterk gepromoot. Het is fantastisch om te zien hoe de teams binnen ons bedrijf steeds bewuster met Kaizen omgaan met meetbare verbetering van onze dienstverlening als resultaat.''

Over Yusen Logistics Benelux

Yusen Logistics is een wereldwijd opererende logistieke dienstverlener met opslag, warehousing, distributie, air/ocean freight forwarding en supply chain management in haar dienstenpakket.

Binnen Europa heeft Yusen Logistics ca. 77 sites, beschikt over meer dan 670.000 m² magazijnruimte en heeft ruim 4300 medewerkers in dienst. Het wereldwijde hoofdkantoor van Yusen Logistics is gevestigd in Tokyo, met naast Europa regionale hoofdkantoren voor Oost Azië, Zuid Azië & Oceanië en Amerika.

De Yusen Logistics Benelux organisatie omvat in totaal 12 vestigingen in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk en Zweden. In totaal werken op de Yusen vestigingen in de Benelux ruim 800 medewerkers.

Foto: Het team van de Yusen Logistics Herentals wint de Award voor het beste Europese Kaizenproject / foto Nils van Houts / NNieuws.