Zes op tien Vlaamse autobestuurders houdt onvoldoende volgafstand in het verkeer
Nieuwe campagne waarschuwt voor gevaren van bumperkleven.
Onvoldoende afstand houden is de oorzaak van bijna 1.000 ongevallen per jaar op autosnelwegen. Een nieuwe overheidscampagne waarschuwt voor de gevaren en roept op om de tweesecondenregel toe te passen.
Woensdagochtend deed de Federale Wegpolitie een gerichte controle op tussenafstanden van vrachtwagens op de E19.
“Bumperkleven is niet enkel een grote frustratie van de Vlaming, maar ook de oorzaak van heel wat zware verkeersongevallen. Door te dicht op je voorligger te rijden, heb je geen kansen meer om uit te wijken wanneer die bijvoorbeeld plots moet stoppen voor een naderende file. Met deze campagne wil ik de problematiek opnieuw breed onder de aandacht brengen,” zegt de minister.
Elk jaar 1.000 ongevallen op snelwegen gelinkt aan bumperkleven
Nog te veel bestuurders houden onvoldoende volgafstand in het verkeer.
Een observatiestudie van bijna 4 miljoen wagens en 400.000 vrachtwagens van Vias institute uit 2023 toont aan dat bijna 6 op de 10 (58%) autobestuurders te dicht bij hun voorligger rijden.
Dat bumperkleven zorgt - vaak in combinatie met vermoeidheid, gsm-gebruik of overdreven snelheid - voor bijna 1.000 ongevallen op autosnelwegen per jaar.
Het probleem komt vaker voor op de tweede (64%) en derde (65%) rijstrook dan op de rechterrijstrook (49%). Op weekdagen is het probleem groter dan in het weekend. De situatie blijkt iets beter voor vrachtwagens; ongeveer een derde respecteert de veiligheidsafstand niet.
Twee seconden afstand van voorligger geldt als veilig
Wat een veilige volgafstand precies is, hangt af van het type voertuig, de weersomstandigheden en de gereden snelheid. Grosso modo geldt: hoe zwaarder je voertuig, hoe natter het wegdek en hoe sneller je rijdt, hoe meer afstand je moet houden.
Zo moeten vrachtwagens buiten de bebouwde kom steeds een afstand van 50 meter houden.
Voor autobestuurders preciseert het verkeersreglement vandaag de veilige afstand niet, maar daar komt verandering in met de nieuwe wegcode. Die definieert ‘voldoende veiligheidsafstand’ als de afstand die het voertuig aflegt gedurende een periode van minstens twee seconden, en dat op wegen waar de maximumsnelheid hoger is dan 50 km/u.
Deze twee seconden kunnen bestuurders eenvoudig bepalen door een vast referentiepunt te kiezen waar de voorligger passeert, zoals een verlichtingsmast of verkeersbord, en dan twee seconden te tellen. Rij je in die periode zelf niet voorbij dat vast punt? Dan hou je voldoende afstand.
Handhavingsactie door Wegpolitie op E19
Eerder vandaag hield de Federale Wegpolitie een gerichte handhavingsactie langs de E19 in Meer. Door middel van een drone en op het wegdek aangebrachte markeringen werd gecontroleerd of vrachtwagens zich aan de verplichte veiligheidsafstand van 50 meter hielden.
In totaal werden 51 vrachtwagens uit het verkeer gehaald en beboet voor het niet respecteren van de wettelijke tussenafstand en 10 andere voor het niet respecteren van het inhaalverbod.
Naast de focus op zwaar vervoer controleerde de Wegpolitie ook vanuit een anoniem voertuig of andere weggebruikers voldoende afstand hielden van hun voorligger.