Ziekenhuis Geel versterkt digitaal communicatie-landschap rond de patiënt
Ziekenhuis Geel lanceert vandaag zowel een gloednieuwe website als een nieuw patiëntenportaal, waarmee het ziekenhuis haar digitale communicatie met patiënten aanzienlijk versterkt. Beide tools bieden patiënten meer controle over hun zorgtraject en zorgen voor een vlottere interactie met het ziekenhuis.
Een gebruiksvriendelijke website, afgestemd op de behoeften van de patiënt
De nieuwe website van Ziekenhuis Geel heeft een frisse, moderne uitstraling met een gebruiksvriendelijke structuur. Patiënten kunnen snel en eenvoudig informatie vinden over het zorgaanbod, de artsen van het ziekenhuis en praktische zaken zoals afspraken maken, bezoekuren en contactgegevens. Het navigeren op de website is intuïtief, wat de digitale ervaring voor bezoekers optimaliseert.
Ziekenhuis Geel is bij de vernieuwing van de website niet over één nacht ijs gegaan. “We wilden alles opnieuw in vraag stellen, gaande van opbouw, over lay-out tot inhoud om zo een betere website te bouwen op basis van onze analyse en input van verschillende doelgroepen,” vertelt Ann Van Hulle, communicatieverantwoordelijke Ziekenhuis Geel. “Zo werden onze medewerkers en artsen, maar ook de huisartsen in onze zorgregio bevraagd over hun ervaring en suggesties.”
Jaarlijks worden de ziekenhuiswebsites van de Vlaamse ziekenhuizen onder de loep genomen door Het Vlaams Instituut voor Kwaliteit van Zorg (VIKZ). “Uiteraard hebben we de aanbevelingen van VIKZ ook meegenomen in onze oefening. Zo hebben we extra ingezet op gebruiksvriendelijkheid en een uitgebreide zoekfunctie,” aldus Ann Van Hulle.
Het nieuwe patiëntenportaal: mijn.ziekenhuisgeel.be
Elke patiënt van Ziekenhuis Geel kan vanaf nu beveiligd inloggen op zijn of haar persoonlijke pagina’s via mijn.ziekenhuisgeel.be. Het portaal is bereikbaar via mobiele telefoon, computer of tablet en inloggen gaat makkelijk met e-ID of itsme ®.
“We zijn zeer blij met de lancering van ons nieuw patiëntenportaal. We vinden het belangrijk om onze patiënten met deze gebruiksvriendelijke tool nog meer bij hun eigen zorgproces te betrekken en hen inzicht te geven in hun persoonlijk zorgtraject,” vertelt Walter Claessens, Directeur Verpleging en projectverantwoordelijke.
Zo krijgen patiënten via mijn.ziekenhuisgeel.be veilig inzicht in hun persoonsgegevens, vastgelegde afspraken en een deel van de medische gegevens zoals brieven van zorgverleners, uitslagen van onderzoeken en medische beelden. Ook het raadplegen van brochures en het invullen van vragenlijsten als voorbereiding op een ingreep of consultatie is mogelijk.
“Wij blijven de functionaliteiten van mijn.ziekenhuisgeel.be verder uitbreiden en optimaliseren. Zo zullen patiënten het portaal binnenkort ook via een app op hun smartphone kunnen raadplegen,” vertelt Chief Medical Information Officer dr. Raf Anné. In de toekomst is het de bedoeling de online dienstverlening verder uit te breiden voor huisartsen en verwijzers.
Verbeterde digitale communicatie
De focus van zowel de website als het patiëntenportaal ligt op het verbeteren van de communicatie en de toegankelijkheid van zorginformatie. Patiënten kunnen via deze digitale tools nu sneller antwoorden vinden op hun vragen en worden beter ondersteund in hun zorgbehoeften, zowel voor als na hun bezoek aan het ziekenhuis.
“Het digitale aanbod van Ziekenhuis Geel trachten we in 360° rond de patiënt uit te bouwen voor diegenen die het wensen. Daarnaast blijft persoonlijk en menselijk contact essentieel om de kwaliteit van onze zorg voor de patiënt optimaal te houden,” vertelt Jan Flament, CEO Ziekenhuis Geel. “Met de lancering van de vernieuwde website en het patiëntenportaal zetten we een belangrijke stap in het creëren van een digitale omgeving die onze patiënten optimaal ondersteunt. Tegelijk trachten we hiermee ook tijd vrij te maken om extra persoonlijke aandacht te kunnen geven aan patiënten die daar behoefte aan hebben.”